Sidevisninger i alt

torsdag den 15. august 2013

Tærte med bagte tomater

Her får du lige endnu et skønt vegetarisk hverdagsmåltid, som tog sit udspring i min ugentlige øko grøntsagskasse. Solmodne tomater var hovedtemaet - tomater er nemlig allersundest, hvis de er varmebehandlet inden du spiser dem - ellers får de ikke glæde af det kræfthæmmende stof i skønhederne:-)

I stedet for rå tomater i den ubagte bund, fik jeg ideen at ovnbage tomaterne først. For at få smæk på syre, sødme og intensitet. Og for at dræne lidt saft, så tærten ikke blev for våd fra mange tomater. Det blev bare helt perfekt, hvis du spør' mig. Godt nok en ekstra arbejdsproces, men al ventetiden værd:-)


Jeg fik desværre lavet for få tomater - de krymper altså, når de bliver bagt først! Så baby auberginer fik også en pæn hovedrolle, og det gjorde bestemt ikke tærten ringere:-)


Start med en bakke tomater, som halveres. Dryp med lidt olivenolie, flydende honning, hindbæreddike, kryddersalt med ramsløg, kværnet peber -og så i ovnen ved 160 grader indtil de er faldet godt sammen og har samlet al kraften i sig.


I dag brugte jeg de her ingredienser - men brug, hvad du har:-)

4 plader butterdej, fordi det skulle bruges. Ellers vil jeg altid foretrække en hjemmelavet
   fuldkornsbund!
4 mellemstore løg i ringe, som steges bløde i lidt smør over lang tid! Det tar tid at få smagen frem,
  så giv dem ca 15-20 min under omrøring.
2 baby auberginer
1 bakke tomater
5 gode landæg fra Samsø
½ dl øko creme fraiche
½-1 pose revet øko ost
salt, peber

Smør formen og læg dejen heri. På med løg, augberginer og pisk æg med creme fraice, salt, peber og revet ost. Hæld hen over og til sidst de bagte tomater. Gerne mange flere tomater end mig! Bages ved 200 gr i ca. 30 min eller til tærten er hævet og lysebrun.

Serveres varm med en knasende frisk salat af råkost:-) Så godt!


Klar til ovnen .....

Velbekomme - kan sagtens lunes næste dag og være lige så god:-) Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Lige et tip til dem, der spørger - hindbæreddike er den letteste sag i verden at lave selv - se på nettet! Nu er det jo tilsyneladende det, der skal til - jeg har selv lavet det de sidste 15 år, fordi jeg har hindbær i haven. Lad være med at bruge udenlandske bær - de skal altid varmebehandles!
    Elsebeth

    SvarSlet
  2. Spændende selv at lave hindbæreddike - jeg må indrømme min er fra Samsø Landkøkken, som laver de skønneste sager. God weekend

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...