Sidevisninger i alt

tirsdag den 26. august 2014

Nødderoulade med mokkacreme

Den perfekte søde bid efter en god middag, er hvad denne roulade er. For voksne vel at mærke. Når man kun lige skal ha' en lille sød bid til stærk kaffe - eller som en del af en desserttallerken med bær, sorbet eller lign. Og så er den hurtig at lave, med få ingredienser og kan gøres klar i god tid. Hvad man værdsætter, når der er gæster på programmet:-)

Her har kagen fået et drys Hyldebær Granulat fra Urtekram - der er frit slag med den slags!
10-12 skiver nødderoulade
Bund:
50 gram helt fintmalede hasselnødder eller valnødder
3 store øko æg
90 gram lyst øko rørsukker
50 gram øko hvedemel - gerne Tipo 00

Fyld:
200 gram øko smør
300 gram flormelis
4 spsk stærk helt kold instant kaffe

Tænd ovnen på 220 grader. Pisk æg og sukker meget lyst og luftigt. Sigt melet i og vend forsigtigt nødderne i massen. Fordel dejen på bagepapir til ca 30 x 40 cm. Bag 5 min til bunden er lysebrun. Må endelig ikke få for meget, da den så vil knække, når du skal rulle den. Afkøl helt. Tag endnu et stykke bagepapir og vend rouladen ned på det - gør evt det øverste bagepapir lidt vådt, så du bedre kan trække det forsigtigt af.


Pisk smørret et par min alene, tilsæt derefter flormelis og pis ved mellemhastighed et par min. Derefter pisk 3-4 min ved høj hastighed til blandingen her luftig og lys. Tilsæt så kaffen, pisk godt og smag til. hvor meget kaffe du vil have i. Smør cremen i et jævnt lag ud over hele bunden, rul forsigtigt rouladen sammen ved hjælp af bagepapiret til at "skubbe" rullen. Skær begge ender af, pak ind i bagepapiret og læg i køleskab mindst 1 time, så den når at sætte sig. Kan evt fryses ned.


Servér i lidt tykke skiver ved stuetemperatur - og giv god stempelkaffe til:-) Print denne artikel

10 kommentarer:

  1. Oh la la, klart man skal have " en lille sød bid ", med eller uden gæster.
    Jeg elsker dine ord - enderne skæres fra - det bliver lige lukt ned i løgneren hos mig:-)
    En ny måde at servere roulade på - den går lige i hjertekuglen hos mig. Nødder er SÅ sunde.
    Kærlig hilsen på en onsdag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ hæ - ja, er det ikke supersmart med de ender!! De er altså meget tynde:-) !!! Og præcis, nødder er overdrevent sunde!!! Tak for kærlige hilsner på en onsdag - idag har jeg plukket havtorn, av for den da! DE er sunde! Kram til nordjylland

      Slet
  2. Prøv engang at piske en æggeblomme i smørcremen. Det gjorde min mor altid - for så bliver den helt vidunderlig cremet og lækker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt, det tænkte jeg faktisk selv på - kan huske, jeg har gjort det før. Og det er rigtigt, denne her blev lidt "fast" i det, og tror også en æggeblomme vil gøre den mere lind. Tak for rådet

      Slet
  3. Havtorn - av for den da - lægger du grenene i fryseren - så ryster du den lidt - ho ho. Så falder bærrene af let og elegant - tror jeg:-) Har læst om det - ikke afprøvet selv:-) Jeg tror det var i Samvirke, oktobernummeret 2011.
    En god dag til SAMSØ
    K.h.
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig Charlotte, det fik jeg at vide også, men de fylder i ens fryser!

      Slet
  4. @ Charlotte: Der er alt for mange, der skærer grenene af - det må man SELVFØLGELIG IKKE i naturen. Hyben og brombær stikker også, men i naturen plukker man bærrene, uden at ødelægge buskene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har kun refereret hvad der stod i SAMVIRKE i oktober 2011.
      Charlotte

      Slet
  5. Det er jeg klar over, og jeg skriver kun som en kommentar til det, alt for mange desværre gør, fordi de ikke forstår at bevæge sig i naturen/benytte sig af naturens goder. Det var selvfølgelig ingen kritik af dig. Du kan jo ikke gøre for, at det er sådan, mange gør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære anonym - når du kommenterer på min blog og andre læsere, vil jeg være glad for, hvis du vil skrive hvem du er. Tak for hensynet

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...