Sidevisninger i alt

torsdag den 2. oktober 2014

Bagt tomatsuppe m/rugbrødschips

Hjemme hos mig er suppesæsonen i fuld gang:-) Vejret skifter fra rusk og regn og til skønne stille dage med blå himmel og helt milde temperaturer. Efteråret er smukt i år, synes jeg.

I går stod den på en simpel cremet porresuppe, men det var for sent og mørkt til at jeg fik taget fotos, så selv om den var lækker, må du tænke dig til den. Men tomatsuppen fra sidste uge, skynder jeg mig lige at dele - smækfyldt med store solmodne usprøjtede tomater og andet godt. Wellness på sin egen måde.

Keep it simple - tag en stor bakke tomater i gule, grønne, lilla og røde farver og alverdens faconer, et stort rødløg i både, tre store fed hvidløg, en stor rød peber. Glæd dig over at vide, de er vokset lokalt og slet ikke er sprøjtet - det er stille lykke for mig. Og jeg husker sagtens hvor svært den slags fødevarer er at skaffe i byen....Nå, men læg det hele på bagepapir, dryp godt med din bedste olie, lidt æblecidereddike eller æblegastrik fra Samsø Landkøkken, friskkværnet peber af god kvalitet, og godt havsalt. Bag så det hele i ovnen ved 200 grader indtil det begynder at mørke og karamellisere lidt.

Hæld det hele i en gryde, kør en tur med stavblenderen, tilsæt en slat økologisk fløde og smag herligheden til - mere salt, peber, Herbamare bouillon, lidt vand, mere syre, måske et nip sukker ...

Skær et par helt tynde skiver af dit hjemmebagte øko rugbrød, pensl med lidt olie og rist skiverne i ovnen på begge sider til de er helt sprøde.


Det er så god hverdagsaftensmad, du føler dig sund og godt tilpas. Er du mere sulten, kan du selvfølgelig fylde "ting" i din suppe. Men det er næsten synd ...:-)  

Print denne artikel

5 kommentarer:

  1. Kære Marianne.
    Hvad mere kan man ønske sig - det enkle - undskyld udtrykket, på den positive måde - er ofte det mest delikate. Jeg holder af kød - men har man den tilgang til alverdens lækkerier som du her beskriver - ja så lader jeg hellere end gerne kødet blive hos gårdbutikken. Jeg får helt lyst til en enkelt tomatsalat i aften - desværre ikke så farverig som dine billeder - øv.
    Mange knus fra
    Charlotte

    SvarSlet
  2. Åh suppe er skønt, det smager dejligt og så er det billigt ;) når man er på absolut lavbudget er det godt

    SvarSlet
  3. Kære Tante Sød

    Dette er blot en hilsen -- håber du er OK ----
    meeen det er længe sigen vi har hørt fra dig.

    hilsen jessie

    SvarSlet
  4. Det lyder simpelthen så lækkert!!! Jeg må prøve det, for normalt kan jeg ikke få tomatsuppe til at smage af andet end at stikke tungen ud af vinduet...

    SvarSlet
  5. Hallo Tante Sød
    NU må du altså lige give lyd fra dig - vi blir' jo helt bekymret for dig, når der ikke er noget nyt i næsten 2 måneder!
    Hilsen Birgit

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...