Sidevisninger i alt

onsdag den 30. juli 2014

Russisk fødselsdag på dansk:-) Med en flagkage..

Der er mange måder at gøre gode gerninger på. En af mine "naboer" har fx denne sommer haft to feriebørn fra Rusland i mere end tre uger. Det er virkelig en uselvisk og næstekærlig gerning -og en stor opgave!

Den ene dreng havde fødselsdag, mens de var her, så det var den perfekte anledning til en lille fødselsdag på dansk - og den perfekte anledning til at prøve den efterhånden kendte flag-kage fra bogen Bagelyst af Annemette Voss.

Kagen er festlig og faktisk også en helt udmærket kage med smag af hindbær og lime, som gir god syrlighed til det søde. Her får du opskriften med mine små ændringer - hvis du også snart skal holde fødselsdag for nogen:-)


Opskriften siger, at man skal lægge et tyndt lag creme i midten - næste gang fylder jeg nu mere på, så striben i midten bliver tydeligere.


Selvfølgelig skulle vi ha' fødselsdagsboller først og servietter med flag...


Varm kakao med flødeskum tror jeg ikke de kendte - men det gik rent ind:-)


Lys i lagkagen hører til - desværre blæste de ud af sig selv, da jeg bar kagen fra køkkenet og udenfor! Meningen var god nok:-) Hjemmelavet rabarbersaft gik fint til...


Så kom der hul på den - det var store stykker, der blev skåret ud af fødselaren ...:-)


Den her del hentede andre naboer senere om aftenen - men her kommer opskriften:

Lagkagebunde
½ god vanillestang
175 gram lyst rørsukker
3 æg
Rød pastafarve
70 gram hvedemel
1 tsk bagepulver
70 gram kartoffelmel
Flæk vanillestangen og rør korn ud i lidt af sukkeret. Æisk æg, sukker og vanillesukker meget lyst og luftigt - det tar 10 min ca. Bland rød pastafarve i - juster selv hvor meget. Bland mel, kartoffelmel og bagepulver sammen og sigt ned i blandingen og vend forsigtigt sammen. Læg bagepapir i bunden af din springform, smør formen godt og bag ved 180 grader i 30 min. Lad afkøle helt. Flæk bunden i to.
Hvid chokomousse
2 blade husblas
160 gram hvid chokolade
5 dl fløde
Fintrevet skal af 2 øko lime
Udblød husblas i koldt vand mindst 15 min. Hak choko groft. Varm fløden op til lige før kogepunktet og hæld over chokoladen og rør til den er jævn. Knug vandet af husblas og tilsæt den varme flødechoko og rør godt ud. Sæt på køl mindst 3 timer og gerne mere.

1 glas god hindbærsyltetøj - eller lav dit eget som bogen foreslår. Jeg brugte denne her

Overtræksmarcipan
400 gram ren marcipan, fx Odense
200 gram flormelis
30 gram glukosesirup
2½ dl fløde til opsmøring
Ælt ingredienserne sammen til overtrækket, læg på køl til det skal bruges.

Når kagen skal lægges sammen skærer du en cirkel ud af begge bunde ca 3 cm fra yderkanten. Klip dernæst en lille cm af den inderste cirkel. Pisk nu den hvide mousse godt op til den er tyk, og kom i sprøjtepose. Saml kagen i din springform på serveringsfadet. Kom mousse ned mellem rillen i den nederste bund. Herefter et lag mousse over hele kagen i midten. Og læg nu de øverste bunde på og fyld igen rillen rundt mellem yder og inderring. Du skal også komme hindbærsyltetøj på alle kagebunde - altså i to lag. Sæt kagen på køl til den skal pyntes. Rul marcipanen ud og smør med flødeskum inden du betrækker kagen. Pynt som du vil med flag, roser osv. Print denne artikel

10 kommentarer:

  1. Hvor er den fin :o) Men ja, den skal vist have en smule ekstra fyld i midten for at få den helt rigtige effekt :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Camilla, den skal helt sikkert ha et lidt tykkere lag næste gang:-)

      Slet
  2. Fin kage! Og dejlig at den også smager godt, det kan jeg godt blive lidt nervøs over, når jeg ser sådanne kager :-)

    Og stor respekt for dine naboer, lyder som en spædende og "hård" oplevelse...

    Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig med dig, ofte er de meget pyntede kager mere til pynt end de er lækre! Tak for hilsen til min nabo

      Slet
  3. Jeg er ret sikker på, at vi må lave en kage-workshop i House of Friends, Food & Flowers! Bæredygtige, økologiske kager af velsmag... !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Claus - hvor hyggeligt at se dig her. Jeg bakker dig helt op i kage-workshop! Måske kommer jeg lige frem til Fyn den dag:-)

      Slet
  4. den ser da ualmindelig lækker ud :)

    SvarSlet
  5. Hvor spændende og fin en opgave de har, god ide med russsisk/dansk kagehygge :D

    - Anne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...