Sidevisninger i alt

lørdag den 20. november 2010

Fredag aften og bedsteveninder..... bare det bedste!

I aftes havde jeg besøg af to af mine skønne, kloge, smukke veninder gennem mange år. Jeg tror, vi må have kendt hinanden over 20 år efterhånden, og vi er heldigvis gode til at få set hinanden jævnligt på trods af fuldtidsjobs og små børn. Og jeg ser altid så meget frem til at være sammen med dem, jeg er altid oplivet og glad, når vi skilles. Fredag aften er tit den aften, der bedst passer, og derfor ender det som regel med at vi går ud at spise og bliver vartet op efter en lang arbejdsuge. Dels fordi det er dejligt at gå ud og prøve nye steder, og vi hver især knokler på vores jobs og nyder at blive serveret for. Men måske også fordi vi ikke rigtigt har overskud til at få købt ind og stå i køkkenet.

Men i går ville jeg bare have at vi skulle være hjemme privat og hygge os - det er der altså bare noget særligt over. Så jeg glædede mig sådan til vores aften, og til at skulle lave noget lækkert hjemmelavet mad til dem, og forkæle dem lidt. Det fortjener de til hver en tid.

Vi havde en dejlig aften på trods af at min eneste proptrækker gik i stykker, da vi skulle åbne hvidvinen til forretten!!! Til alt held havde jeg åbnet rødvinen i god tid inden de kom, så efter at have prøvet at ringe til flere underboere og naboer om at låne proptrækker, måtte vi bare drikke videre på vores mojitos og et glas vand! Tror vist hellere jeg må købe en ny proptrækker og så lige en ekstra i reserve! Selv med den manglende hvidvin gik snakken ud i én køre som sædvanligt:-)
Til forret havde jeg valgt at lave en varm avocadosuppe med ristede rugbrødscroutoner og ristede kammuslinger. Jeg synes, den suppe er så smuk at se på, enkel og også elegant faktisk. Avocado i varm suppe er nok en lidt særlig smag, og nogle kan måske heller ikke lide kammuslinger. Men jeg tror godt de kunne lide den, og i hvert fald havde de ikke smagt den ret før. Perfekt stegte kammuslinger er lidt en kunst - får de for lidt er de rå, og for de for meget er de bare seje og gummiagtige. Men jeg var heldig at få dem nærmest perfekte. Det så sådan her ud

Til hovedret serverede jeg fasaner - og det var første gang, jeg selv har tilberedt sådan nogle kræ, og i det hele taget mange år siden, jeg har fået fasan. Jeg var så heldig at få nogle flotte fugle fra Kjærsgård Gårdbutik i Haslev til en rigtig god pris. Så dem pakkede jeg ind i bacon og stegte i gryden med masser af lækkerier, så der blev en skøn sauce med smag af portvin, grøntsager, egen hønsefond, fløde osv. Og sørme også en grapetonic ned i gryden til dem! Dertil fik vi en varm salat af frugter og bladselleri, ristede østershatte og aspargeskartofler. Det smagte rigtig godt, men jeg synes ikke min tallerkenanretning blev så pæn, så jeg gider vise jer billederne!


Som sidste ret lavede jeg lige en marengs og kom godt med mandelflager i, som jeg havde på lager. Og af æggeblommerne, sukker og fløde og en stang vanille lavede jeg en creme, som jeg tilsatte en stor skefuld nescafé, så det blev en stærk mokkacreme. Til sidst rørte jeg cremen op med letpisket fløde og fyldte den indimellem den overskårne marengs. Og så bare på med friske bær og granatæble, og så ligner det en rigtig tøsedessert.
Snip, snap, snude sådan smuttede der en fredag aften som bedste optakt til weekenden. Og I skal da også lige få et billede af den smukke buket veninderne havde medbragt - de ved, jeg stadig ikke er kommet mig helt over min lyserøde periode:-) Og yndig er den med roser og noget, der ligner kløverblomster.


Jeg ønsker jer alle en dejlig weekend Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...