Sidevisninger i alt

onsdag den 10. november 2010

Tante Sød's bønner

Jeg har en ambition om at få spist nogle flere bønner, linser og den slags! Jeg er nemlig ikke helt god til det, og de er bare sprængfyldte med sundhed og god energi på alle måder - vitaminer, fibre og så nærer de på en måde, så vi nemt kan nedsætte vores kødindtag uden at komme til at mangle protein. Så nu vil jeg altså prioritere retter fyldt med bønner! Amen!

Den her første sag, jeg biksede sammen i min heksegryde, faldt rigtigt heldigt ud. Masser af velsmag, saft og kraft og samtidig meget enkel og med få ingredienser, som jeg ofte bedst kan li' det. Min tallerken så sådan her ud - jeg kogte desværre bønnerne lidt for længe, så de ser lidt slatne ud. Nu ved jeg det til næste gang!

Til retten skal du bruge

2 håndfulde udblødte hvide bønner
2 laurbærblade
5 kviste timian
½ kylling
1 løg + 3 fed hvidløg i tynde skiver
2 dl grøntsagsbouillon
3-4 tomater i tern
lidt smør

Brun kyllingestykkerne rigtig godt på alle sider i lidt olie, tilsæt de to slags løg og lad det stege med et minuts tid uden at det tager for meget farve. Kom bouillon + krydderier på og lad småsimre ca. 15 min under låg. Kom tomater og bønner i og lad det simre yderligere 5 min -smag til med salt, peber, måske mere timian og montér en skefuld smør i retten - det vil jævne og runde smagen af. Server med groft brød, og nyd den rygende varm. Sund, lækker og nem vintermad:-) 

Og så vil jeg lige vise, at økologisk kylling heldigvis efterhånden fås i flere og flere udskæringer i gode supermarkeder. Jeg kan rigtig godt lide kylling, men når man som jeg helst udelukkende køber økologisk kød, så har jeg indtil nu ofte stået over for kun at kunne købe en hel kylling, og når de ikke er på tilbud, koster sådan et kræ omkring 150 kr. Så står man der som single og glor ned i kølemontren og synes pludseligt at det er lidt smådyrt..... og så er det ofte endt med at jeg har valgt det fra. Men idag i min Irma havde de faktisk flere forskellige valgmuligheder - så jeg fandt en pakke med 2 underlår og 2 overlår med rygstykker til 50 kr. Her er fin middag til to personer eller til mig i to dage - vupti, koster kødet kun 25 kr. pr. person, og så bliver det appetligt på alle måder:-) Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...