Sidevisninger i alt

onsdag den 17. november 2010

Kyllinger og køreskoler

Jeg har jo helt glemt at fortælle, at jeg forleden eftermiddag var oppe at køre på den gode måde! Altså sammen med min nye ven kørelæreren, som jeg havde helt for mig selv i 2 timer. Det skulle jeg bare ha' gjort for længe siden, og jeg har allerede bestilt et par nye lektioner, hvor jeg regner med, jeg bliver en haj til at parallelparkere og bakke! Det var super at få nogle konkrete fif til kobling, spejle, lygter og snak om hvad der er god adfærd i trafikken - sådan efter de nye regler og ikke dem, jeg bestod på for 30 år siden! Da timerne var slut, sagde kørelæreren endda at jeg ville være bestået uden problemer med den kørsel, jeg havde vist. Og at mit "problem" mere er mine farverige forestillinger om alt det onde, der kan ske mig i bilen end det er min kørsel. Så nu må jeg altså til at komme lidt op i fart bogstaveligt talt. Jeg har ikke fået kureret min køre-frygt på de her par timer, men jeg har allerede fået det bedre, og nu vil jeg investere i køretimer indtil jeg tænker som en af mine veninder: "Jeg elsker min bil, vejen er min og der sker aldrig noget". Det siger hun fuldstændig overbevisende, og sådan vil jeg også gerne ha' det! Nå, nok om det.

Man kan jo ikke leve af køretimer alene. Så jeg måtte også lige et smut i Netto på vej hjem. Og hurra for Netto på mange måder - det er rigtig fedt, at de hele tiden udvider deres sortiment af økologi til hverdagspriser. For første gang her jeg set at Netto havde en fersk øko kylling som spotvare. Ellers har de haft frosne af og til. Så da jeg så den fine vakuumpakkede sag til 95 kr. røg den straks i kurven. Og lige ved siden af var en anden nyhed - økologisk spelt butterdej. Ja, nu bliver ting jo ikke automatisk sunde, fordi de er økologiske - i min iver over at støtte bæredygtige indkøb, kan jeg næsten glemme det. Og butterdej bliver altså ikke sundt hverken fordi det er øko eller fordi det er spelt! Det nåede jeg nu at huske på, men jeg besluttede at den skulle afprøves og ville gøre sig fint sammen med kyllingen.
Da jeg kom hjem røg dyret i gryden sammen med et par gulerødder, løg, porre, bladselleri, hele peberkorn og laurbærblade. Og lige nøjagtigt dækket af vand fik det lov at simre 45 min. Da kræet var kølet lidt ned i suppen, pillede jeg kødet af skroget. Og så tilbage i gryden med skroget, og så fik det lov at koge videre næsten 2 timer til det var forvandlet til den kraftigste hønsefond - som vil være en skøn base for suppe eller noget - og i hvert fald meget bedre end bouillon.

Mens suppen kogte ind havde jeg lige ristet et par skiver bacon på panden sammen med masser af kvarte champignon, et par porrer og en sjat fløde, og så i med lidt af kyllingekødet til sidst. Den blanding blev så til et herligt 80'er agtigt fyld i en tærte af speltdejen. Og så lige et hjertesalathoved med balsamico. Det blev kalorie-frækt guf på en hverdagsaften.

Og der var masser af tærte til frokosten på jobbet dagen efter, og nu har jeg det saftigste kyllingekød til 2 dage mere, som nok ender i en gang karry den ene dag, og en wok ret den næste. Eller bare en tur i fryseren som sund reserve. Og suppen skal også nok blive forvandlet til noget lækkert.
Vupti, sådan blev en kylling til 95 kr. til billig, sund og velsmagende mad til 4-5 måltider. Print denne artikel

1 kommentar:

  1. Uhm, labert :-) Den der spelt-butterdej vil jeg også gerne forsøge mig med.

    Tak for din kommentar på Mums ;-)

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...