Sidevisninger i alt

tirsdag den 4. februar 2014

Mandelsnitter

I den forgangne weekend blev der sørme igen prioriteret tid til bagning til gæster - det er jo bare min afslapningsterapi at få bagt et eller andet! Jeg sku' nok overveje et strikketøj lidt oftere!

Men her får du lige en reminder på en god gammel klassiker - skønne tætte mazarinagtige bunde med masser af mandler. Mandler både i dejen og i fyldet! Mandler er jo sunde, remember:-) Sukker og smør taler vi så ikke om:-)


Ca. 20 stykker mandelsnitter (Amo bagebog nr 2)
300 gram øko hvedemel
150 gram koldt øko smør
75 gram finthakkede hasselnødder
1 stort æg
100 gram sukker
2 tsk vanillesukker
Fyld:
5 spsk honning - fx vildthonning fra Urtekram
100 gram øko smør
125 gram sukker
200 gram mandelflager
Lidt mørk chokolade

Hak det kolde smør i melet og tilsæt resten af ingredienserne og saml hurtigt en en jævn dej. Lad hvile i køleskab 1 time. Drys mel på bordet, rul dejen ud til en rektangel, ca 32 x 38 cm. Læg dejen på en bageplade eller i en passende form. Smelt honning, smør, sukker, mandelflager sammen i en lille gryde. Lad det køle af i 5 min og fordel på mørdejen. Bages ca 2+ min i 200 grader forvarmet ovn. Afkøl helt. Skær kagen i 12 firkanter og del dem derefter i trekanter. Dyp den ene side i smeltet chokolade.


Der er ikke så meget mere at sige - de holder!

PS: Det går igen godt med at faste - havde fastedag i går og selv aftenen kom jeg igennem uden nævneværdige afsavn eller sultfornemmelse. Og 5:2 kuren fik virkelig fine "anbefalinger" i tv udsendelse "En kur der dur" forleden aften . Der er bare så mange åbenlyse sundhedsgevinster at hente og stille og stabilt vægttab dertil. Så jeg tror faktisk, at det blir en måde jeg fortsætter. Især fordi jeg kan gøre det helt uden at opleve stress eller afsavn omkring det. På den mindfulle måde. Alt er godt! Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Hvor ser de lækre ud, de står faktisk i forvejen på min bage-ønske-liste :-)

    Er i dag igang med faste dag nr 2, og hvis den går lige så godt som første fastedag så må jeg også nok indrømme at det bliver en måde jeg fortsætter på et langt stykke tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette - de er gode, du må også gøre alvor af dem en dag:-) Herligt at høre du også har nemmere ved det, end man måske lige tror.... jeg er også glad for det og føler en god energi omkring det. Tar det nu også afslappet, og faster kun når det er belejligt i forhold til mine gøremål og sociale arrangementer:-) KH Marianne

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...