Sidevisninger i alt

torsdag den 28. april 2016

Kylling i pikant gurkemejesauce

En helt alm hverdagskylligeret faldt så heldigt ud, at jeg lige synes, du skal ha' opskriften. Der er godt nok "lidt at hvert" i saucen, men mums da hvor det endte med succes:-)

Det hele udsprang af, at jeg gerne vil bruge frisk gurkemeje i mere af min hverdagsmad - gurkemeje indeholder et hav af gavnlige stoffer, så det er bare med at bruge løs. Og så får alle mine varme retter også et godt skud tang - så er der ekstra smæk på gode hensigter. OG masser af velsmag ikke at forglemme.


Kyllingefad til 2-3 personer
2 store kyllingelår delt i over- og underlår
4 store kyllingevinger
2 spsk kokosolie til at stege i
1 dåse øko hakkede tomater
1 dåse øko kokosmælk
1 dl øko fløde
½ spsk sød paprika fra Urtekram
½ spsk oregano fra Urtekram eller dit yndlingskrydderi
ca. 4 cm fintrevet gurkemeje
Saften fra ½ øko citron
Lidt bouillon fra Herbamare
Salt, friskkværnet peber, et 1 tsk rørsukker
Granuleret tang - evt:-)
Chili - evt

Jeg køber altid en hel landkylling og parterer - og dem, man får her på Samsø er altså virkelig store, vejer ca 2600-2800 gram, så der er meget mad i sådan en enkelt kylling, der har levet et frit og godt liv og fået lov at vokse sig store og stærke:-)
Krydr kyllingestykkerne med salt, peber og gerne granuleret tang (tang indeholder umami og virker som smagsforstærker og er mega sundt). Steg stykkerne godt på begge sider til de er gyldne. Tag dem af panden. Tilsæt alle andre ingredienser og smag saucen til - jeg kom ikke chili i min ret, men det ville have klædt den rigtig godt. Når saucen smager godt, hælder du den over kyllingen i et ildfast fad og sætter i ovnen ved 200 grader i ca 20-30 minutter til det er brunt og boblende.

Servér fx med ris og salat eller hvad du foretrækker:-)


Hurra for gurkemeje - god appetit :-) Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Kære Marianne - for filen da, du har gjort det igen:-) Blev glad i kysen da jeg så du altid køber en hel kylling - det samme gør jeg. De fleste i dag køber kyllingefileter - det er sku synd og skam. Tænk al den kraft der sidder i skroget.
    Jeg er blevet fan af gurkemeje, det gør en masse skønne ting for vores krop. Bl.a. mod betændelse tilstande. Dog skal man huske - har jeg hørt - for at få den tilsigtede effekt skal den ikke spises rå, men ristes, bages eller på anden måde opvarmes.
    Din opskrift er anbefalet til 2 - 3 personer. Jeg stemmer for 2 personer:-)
    Mange varme hilsner fra
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære gode ven - dejligt, vi er flere, der bare ikke gider de der smagsløse, pumpede kyllingestykker fra mishandlede dyr! Her får man en landkylling, der vil noget ...og ellers køber jeg altid de udmærkede Løgismose fra Netto, fordi de har haft et godt hønseliv. Og ja, sikke en suppe man får i tilgift:-)
      Herligt du også er fan af gurkemeje, så prøv lige den her opskrift.Og ja, det skal varmebehandles før det er sundt hvorimod ingefær åbenbart helst skal indtages råt eller stødt for at være mest effektivt. Det er ikke let!
      Nemlig -2 personer! Vi er jo voksne damer:-)
      Stort kram til din wekeend Charlotte
      kh Marianne

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...