Sidevisninger i alt

søndag den 24. april 2016

Tante Ø's øko-kringle

Hvis du også er hus- og haveejer (og måske oven i købet også single som mig), så ved du at foråret er en travl tid med mange praktiske gøremål både inde og ude:-) Dette mest ment som forklaring på en blog-pause som blev utilsigtet lang. Men det er I efterhånden vant til - jeg popper altid op igen!

I eftermiddag blev de absolut sidste penselstrøg lagt i annekset, så da meget hjælpsom handy-nabo var færdig, myldrede 3 nabokvinder til selskabet. Meget hjælpsom handy-nabo havde snakket om "kringle med snask", så det skulle han få. Det er særdeles længe siden jeg har bagt kringle, så jeg lod mig kraftigt inspirere af den kendte "Søren Ryge kringle", men da jeg lavede ret meget om på opskriften, vil jeg ikke klandre ham for den:-)


Søren Ryge opskriften giver 4 kringler - jeg halverede og her er snildt til 8-10 personer alligevel... servér dem helt nybagte, hvis du spørger mig:-) Eller frys dem ned ubagte og bag lige før dine gæster sætter sig til bordet. Der er intet, der slår varmt gærdej med snask :-)


To ret store øko kringlestænger
25 gram øko gær
1 dl lunkent vand
2 spsk øko rørsukker
150 gram blødt øko smør
1 nip salt
2 små landæg
275-300 gram øko hvedemel

Bland alle ingredienser på nær mel og lad det stå i 20 minutter. Tilsæt nu melet og ælt det ca. 5-6 minutter på lav hastighed på din maskine eller ælt rigtig godt i hånden. Lad hæve i skålen ca 1 time eller til det begynder at vokse. Del dejen i to "pølser" og rul dem tynd ud på et meldrysset bord. Dejen skal være ca 3 mm tykt.

Remonce
150 gram øko smør
150 gram rørsukker

Smelt disse to ting sammen og lad afkøle helt. Smør det nu ud på de to dejstykker over hele dejen.

Fyld
1 tsk stødt øko kardemomme
2 tsk kanel fra Urtekram
150 gram sultana rosiner fra Urtekram

Fordel disse ting oven på remoncen. Fold nu dejen over hinanden, så den er helt lukket. Og husk at lukke godt for begge ender, så fyldet ikke løber ud.

Topping
Hakkede mandler fra Urtekram
Lidt rørsukker eller perlesukker
1 æg til pensling

Pisk ægget sammen med en gaffel og pensl begge dejstykker godt og drys med sukker og mandler. Lad dem nu hæve yderligere ca 30 min.

Bag kringlerne ved 220 grader i 14-15 minutter eller til de er pænt gyldne.


Så er der retro-kage - og naboerne sagde, at den må jeg meget gerne bage igen. Og overraskede god var den nu også :-) Print denne artikel

8 kommentarer:

  1. Århhh såen et bette stykke kringle og så en god kop kaffe i haven. Jeg er klar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen Samsø er helt sikkert også klar til dig :-) Nu får vi jo meget snart en pendlerfærge direkte fra Århus Havn :-) Hyggeligt at høre fra dig Marian

      Slet
  2. MMm... alt for længe siden jeg har fået hjemmebagt kringle. De ser vældig gode ud :-)

    SvarSlet
  3. Mums siger jeg bare og hvor ser det lækkert ud :)
    Tak for opskriften - den må prøves.
    God dag ønsker jeg dig.
    Knus Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt hvis du blir inspireret til at bage til familien :-) Tak Birgitte og dejligt med en hilsen

      Slet
  4. Ja - god som bare pokker. Jeg har bagt Sørens opskrift flere gange.
    Jeg er næsten lige landet fra Samsø - et skønt ophold som altid. Opholdet blev forlænget med flere dage end beregnet - havde skisme ikke lyst til at rejse hjem:-)
    Jeg ved ikke om du har læst mit indlæg for ca. 3 uger siden - neden for dit nye indlæg?
    Kærlige hilsner
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Charlotte - Inderligt mange tak for både dette og din sidste hilsen. Jeg må indrømme, jeg først har fået læst det hele nu, og jeg blev da helt overrasket over hvor meget du kender til Samsø, og tænk at du lige har været her. Næste gang du kommer her, så skal du altså være så hjerteligt velkommen til at komme på besøg, det kunne være vildt hyggeligt at hilse på dig. Dejligt at du kunne forlænge opholdet lidt, skønt at høre du ikke ville hjem. Sådan har mine gæster det heldigvis også ofte:-) Vejret har jo desværre ikke været særligt forårsagtigt, men sådan er det vist i hele Danmark. Vi håber det der forår kommer i hele maj!
      Ha' det rigtig dejligt, og igen tusind tak for det du fortæller
      Stort knus Marianne

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...