Sidevisninger i alt

torsdag den 6. januar 2011

Bladbeder i røg og damp

Som jeg skrev i sidste indlæg er noget af det, som jeg synes er så godt ved de grønne kasser fra Aarstiderne, at der er produkter med, som jeg ellers ikke ville ha' en jordisk chance for at købe og dermed stifte bekendskab med. Jeg elsker altid at prøve nye ting, nye mennesker, nye oplevelser osv., og også nye smage. I ugens kasse var der bladbeder - kender du mon dem? Det ligner en slags sprødt og knasende salat, men er mere som kål i fylde og struktur. Du kan se den i frisk tilstand bagerst på billedet på sidste indlæg. Det er bare med at få spist så meget som muligt af de mørkegrønne grøntsager, fordi de er smækfyldte med vitale næringsstoffer og kostfibre. Og den her bladbede er en god måde at få mørkegrønt på - fin smag og masser af bid stadigvæk.

Og her er den så i den udgave som opskriften fra Aarstiderne lød på - meget enkelt:

1 bladbede
1 stort løg
2-3 fed hvidløg
40 gram smør
1 spsk mel
2-3 dl mælk
salt, peber og muskat


Svits løg i skiver og hvidløg i en anelse olie til de er klare, tilsæt alt det mørkegrønne fra bladbeden, og lad det lige "falde sammen". Så laver du en opbagt sovs af smør, mel og mælk som du krydrer med muskat - og herefter tilsætter du løg og bladbeder. Vupti klar til at servere som et lækkert tilbehør til mange retter. Jeg var dog glad for at portionen ikke skulle række til en familie - faktisk blev der så lidt ud af hele bladbeden at det vel næsten passede med de 300 gram man skal have for sig selv!

Koteletten fra Aarstidernes kasse fik 3 min på hver side, og var saftig og smagfuld. En helt enkel hverdagsret, men alligevel med en følelse af luksus:-)

Værsgo' mens det stadig er dampende varmt ...og ha' en smuk weekend
Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...