Sidevisninger i alt

lørdag den 8. januar 2011

Chili con carne med chokolade!

Det er længe siden jeg har ladet høre fra mig her - tiden er fløjet afsted fordi jeg først havde en skøn tiltrængt ferie i uge 2, og så har jeg bagefter været uden netadgang flere dage. Det fik jeg heldigvis hjalp til af en af venindernes mand her forleden, så nu er jeg heldigvis online igen.

I mellemtiden har jeg bl.a. lavet den her omgang suverænt gode chili con carne, som jeg lige deler med jer, fordi jeg synes I alle skulle kaste jer ud i sådan en grydefuld - og det er altså ikke sådan en hverdagsudgave med hakket kød, men en skøn simreret med økologisk oksekød i tern og hot chili  - og så lige en omgang mørk chokolade for at give den ekstra dybde. Inspiration og opskrift fandt jeg atter en gang hos den dygtige unge kok Louisa Lorang, hvis opskrifter og stil jeg er vild med, og som jeg bare synes har fingeren på pulsen. Hun laver gamle livretter med et moderne og sundt twist og helt nye og overraskende sammensætninger. Og så er hendes billeder i en toplækker kvalitet. Hun er overalt i damebladene for tiden, på sin egen blog og skriver for Aarstiderne, og det er vi vist mange, der nyder godt af.

Så det hele starter med en omgang økologisk oksekød i tern - den her havde jeg tilfældigvis på lager fra en af Aarstidernes måltidskasser.


Og jeg kan med det samme røbe at det blev mørt som smør og meget smagfuldt. Når kødet er godt brunet af tilsættes finthakket løg, og hvidløg og svitses med et par minutter. Dernæst finthakket gulerod, blegselleri og rød chili. Når det er svitset til det er klart, tilsætter du stødt koriander og spidskommen - bare kom rigeligt af det i. Så er det tid til 2 dåser hakkede tomater, og en stor skefuld sambal olek eller anden chiliprodukt efter smag. Og så skal du lige huske en bid god mørk chokolade - selvfølgelig skal retten ikke smage af chokolade, men det er med til at give dybde i smagen. Og jo, den er god nok at 30 gram mørk chokolade om dagen kan tælle som en grøntsag! 

Så skal retten stå og simre - tiden tilpasses den kvalitet kød du har anvendt. Men nok mindst 1 time for at det hele smelter sammen smagsmæssigt. De sidste 5-10 min lader du bønnerne komme med ned i gryden, og så er du meget tæt på målet.

Det med bønner kan jo gøres på flere måder - faktisk har jeg lavet retten to gange for nylig, og den ene gang brugte jeg bønner fra dåse, og den anden gang lavede jeg bønner fra bunden. Dvs lod dem stå i blød natten over, og kogte dem ca 45 minutter inden de var klar. Altid den bedste løsning, men så kræver det lidt mere forberedelse. Og husk at holde hvide og sorte bønner adskilt både mens de udbløder og mens de koger. Det gjorde jeg nemlig ikke og med det ærgelige resultat at de hvide bønner blev grå og triste at se på! Så husker jeg det en anden gang .... 


Her kan du se både dåserne med de færdige bønner og de to slags hvide og sorte bønner, som jeg udblødte og kogte først.

Det her billede er lidt mørkt, fordi det er taget med kameraet nede i den store sorte gryde, men her kan du se hvordan det hele svitses sammen.
Og så namme nam - den færdige ret serveret med en god skefuld økologisk creme fraiche, finthakket rødløg og en stor håndfuld frisk koriander, som bare er en gude-krydderurt i mine øjne og slet ikke kan erstattes af noget andet, fordi den er helt sin egen.

Efter sådan en omgang hot chili med gode råvarer ser alting helt lyst ud,
 selv om det er kulsort og mørkt udenfor. Men det er netop nu at sjælen glædes over sådan en tallerken - en varm sommeraften er det jo ikke lige det man længes efter. Så bare kom igang - enten med råvarer i dine egne mængder efter erfaring og lyst og ellers ind på Louisa Lorangs hjemmeside og finde den nøjagtige opskrift.
Velbekomme
Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Uhm, det er bare lige mad efter både mit hoved og min mave :-) Jeg har prøvet et par af Louisa Lorangs opskrifter når de har været med i kasserne - og hun har virkelig en god stil.

    Jeg plejer at udbløde en hulens masse bønner, koge dem møre og så fryse dem i flade pakker. Så kan man hurtigt lige tø dem op man skal bruge. For jeg får et chok hver gang jeg har glemt det og må købe den dåse - de økologiske koster jo en mindre formue.

    SvarSlet
  2. Hej Klidmoster
    Dejligt at høre, at sådan en hverdagsamatør som mig kan få dig til at sige uhm:-)
    Du har helt ret i det med bønnerne - og jeg skal helt sikkert ha' gjort som du siger. Lægge en hel pose ad gangen i blød, koge og i små portioner i fryseren. Det er jo heller ikke spor energirigtit at koge så små portioner ad gangen, da de også skal koge ret længe! En lille ting, som jeg skal have gjort til en vane!
    Jeg har også set du fryser friske krydderurter og "suppegrønt" ned - superting, som jeg også er begyndt på nu efter din inspiration.
    KH Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...