Sidevisninger i alt

onsdag den 28. november 2012

Hjort fra Samsø :-)

Så fik Tante Sød sig sørme et rigtigt aftensmåltid! Efter en måned på mere eller mindre tilfældige fødevarer, er her nu så normale tilstande at potter og pander endelig er fremme i lyset igen. Tilberedt endda kun til mig selv! Det er skønt at begynde at føle sig hjemme og afslappet. I går var her for første gang store rengøringsdag for alvor. Det er bare så dejligt at stå op til et hus, der er ved at ligne et hjem. Hovedet er dog stadig fyldt med alt det, som jeg ønsker at gøre ved indretningen. Og idag vil jeg gå i krig med at sætte møbler og ting i stand, som skal ha' nyt liv og nye farver. Jeg har været hos farvehandleren mange gange allerede:-)

Nå, men tilbage til middagen i går. Jeg er så heldig allerede, at være kommet i kontakt med en sød kvinde, hvis mand er jæger. Så nu ligger der en del forskellige udskæringer af hjort i fryseren, samt et par poser med en flok fasanbryster. Hjort har jeg aldrig smagt før, så det var jeg spændt på. I forhold til mit ønske om dyrevelfærd og økologi kan det faktisk ikke være mere "rigtigt". Sådan et dyr kan jo næppe gå under økomærket, men i virkeligheden er det meget bedre end det. Her er et dyr, som har levet fuldstændig frit og naturligt, og som ikke anede hvad der skulle ske, da det blev skudt. Ingen stress  eller frygt for dyret i det sidste øjeblik. Meget bedre dyrevelfærd findes vel ikke. Så det blir med god samvittighed, jeg fremover vil købe hjort.

I går tog jeg et stykke lårtunge op - det er et lille stykke kød, der passer til 2 personer, som ligner en mørbrad. Og jeg stegte det helt enkelt på panden med salt og peber og i smør naturligvis. Jeg ville ikke overstege det, men fik det så til gengæld lige stegt lidt nok. Men skidt pyt, så ved jeg det. Det smagte skønt, og minder meget om oksekød eller måske en blanding af okse og kalve. Lidt mere mildt i smagen, synes jeg. Kødet var mørt og samtidig med en god konsistens. Det var rigtig spændende at prøve, så nu må mine nytårsgæster selv bestemme, om vi skal spise hjort eller fasan til nytårsaften.


Tilbehøret var enkelt - en bakke blandede svampe stegt og stuvet med en smule fløde, små ristede kartofler med timian og sprøddampede gulerødder. Ahh, det var luksus middag for én! Print denne artikel

9 kommentarer:

  1. Uhm det ser lækkert ud - elsker vildt kød. Bare man kendte en jæger, så bliver det da ikke bedre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var overraskede godt. Ret heldigt ja, at jeg nu kender en jæger. Den slags fik jeg heller aldrig da jeg boede i byen

      Slet
  2. Flytter fluks til Samsø - skønt at kende en jæger. Nu mangler du blot lystfiskeren:-). Måske er han/hun lige om hjørnet.
    Mange hilsner Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Super idé med at lære en lystfisker at kende .... jeg har ikke fundet ud af det med fisk endnu herovre:-) Men du har helt ret, det må være det næste ...

      Slet
  3. Hvor ser det bare lækkert ud! (:

    - Kit

    SvarSlet
  4. Arh, din heldige rad! Jeg må snart finde mig en god vildt-pusher - det er desværre kun fasaner og vildænder, jeg kan skaffe gennem familien :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. halloooo - fasaner og vildtænder lyder også suverænt. Så er du ret godt kørende:-)

      Slet
  5. Det ser bare rigtig godt ud!
    - Julia, foodallaroundtheworlddk.blogspot.dk

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...