Sidevisninger i alt

tirsdag den 2. juli 2013

Jeg nåede det lige ....

Altså at få plukket hyldeblomster til liflig saft:-) Dvs faktisk var det min søde veninde på besøg, der fik plukket dem, mens jeg brugte et par timer mere på at højtryksrense fliser!

Men nu er de klippet fri for stilke (de er nemlig fyldt med bitterstoffer), og nu ligger de i bad med økologiske citroner og hygger sig i køleskabet de næste 3 dage. Måske jeg lige snupper en omgang hyldeblomster mere i morgen - det er vist også sidste dag, det går an. Det ville jo være herligt med en portion til fryseren også. Det blir man glad for en kold efterårsdag:-)


Jeg kiggede ind hos Lone Landmand efter retningslinier - fordi hendes opskrifter altid er perfekte eller ligefrem fremragende:-) Jeg fulgte hendes anvisninger - erstattede dog noget af rørsukkeret med stevia/florsukker, som kan købes som en blanding. Bare for at undgå de værste sukkerchok:-)

Nu er det bare at vente ...


Tænk, sig - danske kirsebær fra en vejbod til 15 kr pr. bakke. Det er da ultimativ sommerglæde. I mange år i byen har jeg kun kunnet komme i nærheden af udenlandske bær i butikkerne. De er lidt lysere og lidt mindre søde end de spanske - men jeg foretrækker til enhver tid at købe lokalt og dansk.

Nu er de udstenet og ligger i små poser i fryseren - forventningens glæde er ikke at kimse af:-) Og de kommer ikke til at ligge alene - flere bakker må skaffes til huse!


Kan du gætte hvad det her er? Mere landlig lykke kan jeg fortælle dig. I går var jeg på uanmeldt besøg hos min ven, vores lokale øko ostemand. Han var i gang med at lave smør, og skulle lige til at hælde vallen fra - og jeg kunne gå derfra med en bøtte med det lækreste kærnemælk, der er friskere end frisk:-)

Det er først gang, jeg smager kærnemælk "direkte fra koen"! Det er mildt, lidt mindre syrligt og lidt tyndere end den man køber. Og SÅ meget bedre på alle måder. Det er bare verdens bedste følelse at hente sine fødevarer på den her måde.

Nu kan du jo gå og gætte på, hvilke to "retter" kærnemælken blev omsat til? Stay tuned and follow next episode of Tante Sweet:-) Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Måske koldskål eller kærnemælksfromage? Eller skal du syrne noget?

    SvarSlet
  2. Jeg bruger en gaffel til at få blomsterne af klaserne; det går hurtigt - og så kan man bagefter lave marmelade af de siede blomster. Jeg skræller skallen af citronerne og presser saften ud for at undgå den bitre hvide hinde. Prøv så lige at bage brød med valle - det fortryder man ikke, heller ikke hvis man bruger væden fra yoghurten, der har stået til afdrypning.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt trick med gaflen. Ja, kan sagtens forestille mig at valle til brød, vil være skønt. Det vil jeg huske - jeg må besøge den ostemand med jævne mellemrum!

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...