Sidevisninger i alt

fredag den 21. marts 2014

Chili- og appelsinkylling - stay-at-home-take-away!

Du er nødt til at trykke på print-og-smag-knappen idag:-) Retten ser ikke ud af meget, men den smager af rigtig meget. Meget godt altså!

I ny og næ får jeg den der Københavner-trang til thai eller kinesisk take-away. Det kan så (heldigvis) ikke realiseres på Samsø. Ikke engang noget, der ligner. Så i dag måtte jeg selv igang, og det kom der altså en virkelig velsmagende single-fredag-aften-middag ud af. Det blir bestemt ikke sidste gang jeg har kastet kylling i den sauce:-)


Når den onde kineser-trang melder sig, gir jeg osse efter for hvide basmati-ris. Ikke ofte at hvide ris får lov at indtage min tallerken, men en sjælden gang må man godt. Reglen her hos mig, er at der ingen regler er, der gælder i al evighed.


Appelsinkylling til 1-2 personer
2 store kyllingebryster skåret af en hel økologisk kylling
fintrevet skal fra ½ øko appelsin
2 fed helt finthakkede hvidløg
1 dl hvedemel
1½ spsk Maizena
1 tsk løgpulver
1 tsk knuste chili
Chilisalt fra Samsø Landkøkken
Friskkværnet peber
Rapsolie til at stege i
3 forårsløg

Skær kyllingen i store tern og vend med krydderierne og hvidløg. Bland mel og maizena og dæk kyllingen i et godt lag med dette. Steg stykkerne ved høj varme til de er let gyldne - endelig ikke for meget, det skal forblive saftigt og blødt indvendigt. Tag stykkere op ad panden og sæt til side,

Sauce
Skræl fra ½-1 øko appelsin - brug din kartoffelskræller
2 fed hvidløg hakket
Saften fra 2 appelsiner
1 dl økologisk mosede tomater fra Urtekram
3 spsk brun farin
2 spsk soya
1 tsk sennepspulver fra Urtekram
1 tsk knust chiliflager
½-1 dl Herbamare bouillon
Chilisalt og friskkværnet peber

På "kyllingepanden" steges nu appelsinskræl og hvidløg 1 minut - hvis panden var blevet for "snasket" skal den evt tørres af og der begyndes med ny olie til saucen. Bland resten af ingredienserne og tilsæt. Lad dette simre 5 min og smag til. Varm til sidst kyllingestykkerne i saucen og server med ris og forårsløg i tynde skrå skiver. Server evt en syrlig/skarp salat til.


Retten er fikset på 30 min, og er suveræn take-away, som du selv har lavet:-) Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...