Sidevisninger i alt

lørdag den 29. marts 2014

Lakridsblondie med blåbær - glutenfri

"Lykken er chokolade" er titlen på nyeste bagebog i samlingen. Det er lige før, jeg er lykkelig bare over at eje bogen:-) Måske ender det dog som sukkerchok i stedet, da jeg umiddelbart tænker, at jeg er nødt til at bage mig igennem hele bogens opskrifter. Bare lige for at finde ud om, om det er sandt at lykken er chokolade:-)


Sådan ser nyudgivelsen fra Politikens Forlag ud - den kan virkeligt varmt anbefales, men jeg smider lige et par ord om den i et særskilt indlæg. Jeg tænker, I hellere vil ha' den første opskrift herfra, som jeg lige har hygget mig med at frembringe:-)


I bogen hedder kagen "laber lakridskage med hvid chokolade" - bagt helt uden hvedemel, og med mandelmel i stedet. Det blir bestemt ikke sidste gang, jeg gør det, selv om jeg ikke har nogen intolerance overfor gluten, så tror jeg nu det er fint at få så lidt som muligt..


12 små stykker kage
100 gram smør
100 gram hvid chokolade
100 gram sukker
2 æg
1 spsk Bülow rålakridspulver
100 gram mandler (jeg brugte færdigkøbt mandelmel)
70 gram hvid chokolade
lidt blåbær til pynt

Smelt smør og chokolade over vandbad og lad afkøle. Pisk sukker, æg og lakrids tykt og luftigt og rør forsigtigt chokoladeblandingen i. Hvis du bruger hele mandler, skal de smuttes og blendes til mel. Jeg købte en pose med 200 gram for 40 kr - det vil selvfølgelig være billigere selv at lave det, men jeg ved ikke om min blender kan gøre det fint nok. Vend mandelmelet i dejen, og tilsæt de sidste 70 gram chokolade finthakket. Smør en firkantet form ca 18 x 18 cm og læg bagepapir i bunden. Bages ved 175 gr i ca 25-30 minutter. Lad afkøle og sæt i køleskab natten over. Skær i små stykker og pynt med blåbær eller hindbær.


Selv om kagen er tæt og lidt klistret som en brownie skal være, så er den anderledes let på grund af mandelmelet. Min smagte kun en lille bitte smule af lakrids, så næste gang kommer jeg nok en lidt større spiseskefuld i:-)

Hold øje med omtalen af bogen - den kommer du til at høre om mange gange:-) Men nu har du lige en kage til din weekend!

PS: Bemærk den fine etagere, som jeg har fået foræret af en sød veninde, som selv laver disse opsatser af gamle tallerkner. Den er da bare så fin! Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Sikke lækre kager og er vild misundelig over din etager af gamle flotte talkerkener. Den how to do gad jeg godt kende til.

    SvarSlet
  2. Ja, den er bare så fin:-) Jeg skal da gerne spørge min veninde om lidt How To:-) Måske endda få lov at få fotos af et par stykker mere hun har lavet... jeg forsøger at vende tilbage:-) Tak for hilsen

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...