Sidevisninger i alt

onsdag den 19. marts 2014

STOP Yoyo-vægten - sørme interessant læsning!

Der er ved gud mange meninger om sundhed. Generelt tror jeg, man kommer langt med at plukke hist og pist og selv mærke efter, hvad man trives bedst med. Og se det med et helhedssyn. Sundhed er selvfølgelig fysisk, men god balance opnås bestemt kun med psykisk, åndelig og sjælelig bevidsthed og balance oven i. Hvis du spør mig altså.

Charlotte Hartvig er forfatter til flere andre bøger om kost, motion og livskvalitet, så hun vil være kendt af mange i forvejen. Nu er hun topaktuel med en ny bog med mening og holding. Og masser af både sunde og lækre opskrifter, som man såmænd ikke havde gættet var "slankeopskrifter". Bogen er udgivet på Politikens Forlag.

Hun kommer med flere let provokerende påstånde, som fx: Fedme skal behandles med fedt. Det er fedtet, der slanker:-)

Det vil mange nok reagere på. Men LCHF, som rigtigt mange sværger til, taler for det samme. Så mange har opdaget at, der er noget om det. Os, der husker 80'erne og Arne Astrups: spis masser af pasta og brød lider stadig under det!


Hendes grundlæggende tese og forklaring er, at når fedtvæv vokser i et menneske, så skyldes det at insulinreceptorerne ikke fungerer optimalt. Overvægt skyldes ikke nødvendig, at duspiser for meget, er doven eller grådig! Selv en lille kage gør skade, skriver hun!!! SHIT, siger jeg bare!

Den gode nyhed er, at det kan repareres ret enkelt. Kort sagt er det vigtigst:

- undlad at spise kulhydrat, så insulinreceptorerne aflastes
- "smør" insulinreceptorerne med fedtstof

Jeg har været lidt længe om, at få læst bogen færdig, fordi jeg virkelig har læst det hele grundigt. Her er virkelig meget interessant viden og oplysning for sådan en sukker-junkie som mig. Anden hjerteforskning peger jo i øvrigt på, at det fx ikke er højt kolesterol, der i sig selv er farligt for os, men sukker og hvidt mel, der laver inflamation i tarmvæggene, og som i sidste ende kan forårsage blodpropper osv.


Jeg kan lige så godt, se i øjnene at jeg ikke er den, der klarer at opgive enhver lille bitte kage! Men derfor gør bogen nu alligevel ret meget indtryk og jeg har tænkt mig at læse i den igen af og til for at minde mig selv om indholdet.


Her er masser af opskrifter, som jeg sagtens kan se mig selv bruge i hverdagen ...

Bogen er lækkert layoutet, let læselig og indbydende fotos. Klart en sundhedsbog, jeg varmt vil anbefale til alle. God læselyst! Print denne artikel

1 kommentar:

  1. Tak for anmeldelse af bogen. Altid rart at vide hvad der står i bøger. Jeg kastede mig over LCHF og nød hver en mundfuld af maden. Desværre gik min vægt den forkerte vej, så nu spiser jeg lidt af hvert. Men synes man bliver lidt klogere hver gang man læser i bøgerne - om ikke andet bliver man inspireret til nye madopskrifter :)

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...