Sidevisninger i alt

onsdag den 10. september 2014

Husk lige en tomattærte ....

..... mens de danske tomater stadig er i sæson og med smagen af de sidste solstråler:-) Der er stadig en lækker bakke med tomater i flere farver i min ugentlige øko grøntsagskasse. Og snart er osse de slut for i år. Som om sommeren uigenkaldeligt er forbi, og det gør mig altid en anelse moody. Efteråret er smukt med alle sine farver, men tanken om flere måneder med mørke og kulde gør mig så modvillig, at jeg skal minde mig selv om det smukke også ved disse årstider.


Nå, men tilbage til tomaterne! En tærte eller salat bliver bare ekstra lækker, hvis man kan få tomater i flere farver....saftige, bløde - men ikke for bløde!


For en gangs skyld får du ikke opskrifter - sådan en simpel ret laves nemlig uden hjemme hos mig. Gå efter en bund med halvt groft mel og med rigtigt øko smør! Forbag den evt lige 10 min inden fyldes smides i. Pænt rullet ud blev den heller ikke idag - sig pyt til det!


Fyldet er sådan cirka 4-5 æg, lidt creme fraiche, to slags revet ost - en lille håndfuld af hver. Lækkert kryddersalt, 3 slags friskmortet peber fra Mill & Mortar (smager fantastisk), krydderier efter smag - fx oregano. Og så ellers bare på med tomaterne og noget af det sidste persille fra haven. Måske man sku' ha' drysset lidt revet ost oven på også? Det havde nok set pænt ud ..... sig pyt til det osse, og spis din middag med velbehag. Alt økologisk, godt med en kødfri dag, og billig er det også .... Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. For dælen da Marianne - jeg savler. Så smukke billeder. Tomater i alle afskygninger - min yngling er bøftomater - masser af smag - og ekstra smuk når du har skåret den på "den rigtige måde", Desværre er det vanskeligt at købe så lækre tomater i forretningerne - vi har jo ikke de vidunderlige boder som I har på SAMSØ, Intet under man går amok når turen går til din ø.
    Gode tanker til dig Marianne
    Kærlig hilsen
    Charlotte

    SvarSlet
  2. Kære Charlotte - du har så helt ret, hvor ville jeg ang de her ting have svært ved at bo i byen og kun skulle handle i supermarkeder. Det er jo nemlig helt umuligt at få de her smagsoplevelser. Tomater, der har fået rigtig sol en hel sommer, og som ikke er transporteret, har ligget på køl og er modnet ved hjælp af underlige gasarter! Her har været frisk spinat - hvor tit kan man lige købe frisk spinat fra Danmark som ikke er sprøjtet i butikkerne? Og broccoli som ikke har været pakket ind i plastic og smager af næsten ingenting i forhold til det, som vi kan få her på den her årstid. Ja, man føler sig god og sund og glad, når man lever af den slags fødevarer. Jeg har lige lagt et indlæg på om syltede grønne tomater - det vil du så nok også synes ser lækkert ud skønne Charlotte. TAK for dejlige hilsner her og for gode tanker - jeg sender en masse solskin til nordjylland for vi har rigeligt af det her idag nemlig:-) KNUS

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...