Sidevisninger i alt

mandag den 12. januar 2015

Fuglemuffins:-) Stop Spild af Mad

Hvert år til nytår beslutter jeg, at mit nytårsfortsæt er ikke at have nogen nytårsfortsætter! Fordi der bare er noget dårlig karma over det, og de sjældent holder. Alligevel sidder det lidt i kroppen ... alle de der ekstra ting, man gerne vil gøre, steder man gerne vil rydde helt op i, ting man gerne vil reparere eller nye vaner.

Nytårsoprydningstrang fik mig til at rydde op i den store boks, hvor jeg har alle mine nødder, frø og den slags. Og der var altså ret meget, der var blevet for gammelt! Det kommer nu de små søde pippere i min have tilgode.


Små fuglemads-hjerter - som bare lige mangler en snor at hænge i, og så kommer de ud i det lille pæretræ eller hen over verandaen, så jeg kan nyde fuglene her fra stuen. Da jeg før boede i lejlighed i byen, troede jeg nærmest at alle fugle på nær gråspurve var udryddet i Danmark. Fordi jeg bare aldrig så dem. Alle dem, jeg husker fra min barndoms have. Men de er her heldigvis stadig - i alle farver og former her på Samsø, hvor der er højt til himlen.


Jeg brugte bla:

Kokosflager
Store og små rosiner
Tørrede tranebær, tørrede morbær, tørrede bærblandinger og æbletern
Valnødder, usaltede peanuts, hasselnødder, pistacier
½ stort glas kokosfedt, der var for gammelt
1 pakke palmin, som jeg ikke fik brugt i julen, fordi jeg atter engang ikke fik kogt klejer:-)

Og så købte jeg en pose solskikkekerner. Husk, at når du køber fuglefoder, så vil de allerhelst bare have solsikkekerner. De andre blandinger med korn, er de ikke særligt vilde med. Det er fyld, som der ikke er ret meget næring i for dem.

Man smelter bare fedtet, afkøler lidt og fylder godt op med "fyldet". Blot sådan at det hele er smurt ind i fedtet. Og så i fine forme - gerne større end mine, men det var lige hvad jeg havde i hjerteform:-) Selv om fuglene nok desværre er ret ligeglade med det æstetiske udtryk:-)


Luksusfoder små pipper - det meste økologisk endda!
Nu skal de lige hænges op - så må jeg se, om jeg kan fange et foto med en fugl på!

Glad ny uge til jer alle fra et stormomsust Samsø Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Først: velkommen tilbage!
    Jeg laver også altid et par portioner henover vinteren, når der er allermest koldt. I år kan jeg mærke at vinteren er mild, for fuglene spiser ikke helt så meget som de plejer..
    Nu kan jeg se du skriver mørk chokolade- chokolade er giftigt for fugle, ja faktisk for rigtigt mange dyr, så det er nogle farlige kager du har fået lavet :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej kære MissMuffin - mange tak for dit velkommen tilbage. Jeg er endda også lige taget hul på at læse med hos jer andre, så der ser I mig også snart:-) Ja, jeg tænkte også at her ikke er særligt koldt, og jo ikke spor sne, men mon ikke de gerne vil spise igen. Jeg blir naturligvis meget bekymret over det du skriver om chokoladen! !Jeg er en meget stor dyreven, som du ved! Jeg ved godt, at chokolade er direkte giftigt for hunde fx. Men det med chokoladen læste jeg faktisk i et blad, ellers ville jeg ikke selv ha tænkt på de rester. Så i min naivitet blandede jeg lidt i, det er nu meget lidt, der kom i, men det er jo lige meget hvis det er giftigt for dem. Tak fordi du hurtigt skriver det til mig, jeg har ikke nået at hænge dem ud endnu, så der er ingen skade sket, og jeg vil selvfølgelig straks få tjekket op hos kloge fuglefolk når nu jeg hører både dit og det jeg har læst i et anerkendt magasin. Tak :-)

      Slet
  2. Supergod idé! Og dekorativt oveni :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, det gav god mening i hvert fald og så var det lidt hyggeligt at lave også. Men nytter jo ikke noget, hvis jeg kaster dødsfælder ud! Det må tjekkes og indtil da vil jeg slette det på listen i blogindlægget, hvis nogle ikke læser kommentareren her! Tak for hilsen Piske

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...