Sidevisninger i alt

lørdag den 24. januar 2015

Helle's skønne nøddebrød - glutenfrit

Når nu sæsonens første sne stille daler ned i min have, mens det er weekend, har jeg besluttet at forblive i min hule i dag. Jeg skulle ellers have været til æblesalg i Alstrup, så der var lager til de friske juicer, men det er ikke så vigtigt lige nu.

Jeg vil nyde lyset fra det hvide drys, bage brød og forberede til aftenens gæst -  og i eftermiddag sætte mig i en snevejrsmeditation:-)


Du kan ikke se det, men jeg har kastet rigelige mængder af frø, kerner, fedt og brød ud til havens fugle - som forsvinder hver gang, jeg nærmer mig med mit kamera:-) Men de er her - selv nogle kæmpe store måger fra havnen, lander her regelmæssigt. Og et halvt brød rækker ikke langt til sådan et par havmåger!

Elendige billeder blev det til! Men brødet smager bare helt fantastisk i tynde skiver med god økologisk ost. Når min meditationsveninde Helle besøger mig mindst hver 3. måned, har hun som regel det her brød med. Der findes jo masser af opskrifter på stenalderbrød eller nøddebrød, men Helles er bare det bedste. Så i går fik jeg lokket opskriften ud af hende. Hun har den sikkert et sted fra, men jeg ved ikke hvor, så beklager jeg ikke kan kreditere rette ejermand:-)

Jeg synes ikke, du skal snydes for opskriften. Det er så nemt at lave, og det er en virkelig lækker måde at indtage alle de supersunde frø, kerner og nødder. Jeg har lige læst, at hvis man spiser nødder 5 gangen om ugen, nedsætter man sin risiko for en masse dårligdom mange gange. Det er da en god grund til at nyde det her brød. Men ja - det er meget kalorieholdigt, så nyd det i små mængder.


Helle's nøddebrød

100 gram mandler med skal
100 gram hasselnødder med skal
100 gram hørfrø
100 gram sesamfrø
100 gram valnødder
100 gram pinjekerner
100 gram græskarkerner
6 æg
1 dl olivenolie eller anden omega 3-rig olie
Lidt salt

Bland alle ingredienser godt sammen. Beklæd en rugbrødsform med bagepapir og hæld massen deri. Bages ved 160 gr i forvarmet ovn i 1 time. Afkøles helt inden du skærer tynde skiver. Kan selvfølgelig fint fryses.

Note: Jeg havde ikke hasselnødder og pinjekerner i huset, så jeg bruge 1 æg mindre og 100 gram ekstra mandler, og lidt mindre olie. Det gik helt fint. Men næste gang skal der hasselnødder i også:-) Alle mine ingredienser er økologiske - det anbefaler jeg også, du vælger. Så vil jeg mene, den her opskrift er ren sundhed:-) Rigtig god weekend

Sådan ser Tranebjerg Kirke ud i dag - foto lånt af Torben Høyer Hansen, Samsø

Endnu et af Torben's fotos - en af de smukke skove på Samsø 

Print denne artikel

5 kommentarer:

  1. Uhm - det ser lækkert ud, jeg elsker nødder og kærner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil glæde mig, hvis du får lyst til at bage det. Jeg er ret vild med det for tiden:-)

      Slet
  2. Hej søde Tante

    Så smukke billeder. Holder meget af et snepyntet landskab. Nyd det mens det er der. God weekend.
    mvh
    Inge V.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Inge - ja, du har helt ret, i dag er sneen allerede lidt smeltet, men til gengæld er her sol og blå himmel og det er så smukt med den sidste sne. Tak og god søndag til dig - Kh Marianne

      Slet
  3. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...