Sidevisninger i alt

lørdag den 7. marts 2015

Grovbirkes til en weekendmorgen:-)

Hvorfor har jeg aldrig bagt grovbirkes før? Det viste sig da at være en stor fejl:-)

Jeg ved godt, de er halvkriminelle på grund af store mængder smør og hvidt mel. Men en enkelt på søndagsmorgenbordet kan indtages med god samvittighed. Og mine er som altid økologiske og selvfølgelig uden underlige tilsætninger. Rene varer og god kvalitet på alle ingredienser. Så gå planken ud og brug både økologisk gær, mel, smør, æg, frø osv.



Helt varme og duftende - og de er både nemmere og hurtigere at lave end man lige skulle tro..


Hævede og klar til ovnen ...så er det man næsten ikke kan vente:-)


10 stk store økologiske grovbirkes (opskriften har jeg med tak lånt hos Sif Orella)
50 gram øko gær
2½ dl koldt vand
1 stort landæg eller øko æg
50 gram smeltet øko smør, let afkølet
25 gram sukker
1 tsk havsalt
125 gram øko fuldkornsdurum mel - alm durum kan selvfølgelig også bruges
ca 450 gram øko hvedemel
1 spsk af hver: hørfrø, solsikke, sesam - alt fra Urtekram

Desuden
175 gram koldt øko smør til udrulning
Flere kerner og frø til drys
1 sammenpisket æg

Opløs gæren i vandet og tilsæt resten af ingredienserne og ælt indtil dejen er blød, blank og elastisk. Rul med det samme (uden hævetid) dejen ud på meldrysset bord til en rektangel på ca 30 x 50 ca. Fordel 1/3 af smørret på dejen og fold siderne på den lange led ind på midten. Rul dejen ud igen. Gentag en gang med næste 1/3 af smørret og rul ud. Til sidst fordeles den sidste 1/3 smør og dejen foldes igen sammen fra begge sider ind mod midten. Den aflange dejpakke skæres nu i 10 stykker med en skarp kniv og sættes på bagepapir og hæver 1 time tildækket et lunt sted. Pensles efter hævning med æg og drysses med kerner og bages i forvarmet ovn ved 220 gr i ca 15 min eller indtil de er godt gyldne. Kan evt bages lige lidt i underkanten, afkøles og fryses ned. Når du skal bruge dem, tøs de op og lunes i ovnen nogle få minutter og så er de som nybagte.



Blød og saftig krumme og dejligt med knas fra kernerne. Spis dem med mere koldt smør eller en god ost eller din hjemmelavede solbærsyltetøj:-) Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. De ser skrækkeligt gode ude!
    Jeg har droppet at bage med øko-gær, for det kiksede altid for mig :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Miss Muffin - de er altså virkelig også lækre, skal helt sikkert på det jævnlige program når her kommer feriegæster. De første par gange jeg brugte øko gær, havde jeg også lidt besvær med det, men nu kører det helt glat hver gang. Måske du sku prøve igen :-)

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...