Sidevisninger i alt

torsdag den 7. maj 2015

Kender du strandkål?

I går var jeg inviteret til kaffe hos en tunesisk kvinde her på Samsø, som bl.a. fremstiller alverdens specielle fødevarer, som sælges i Den Gamle Købmandsbutik. Det meste er økologisk, meget fra naturen og intet er tilsat hvedemel eller raffineret sukker. Alt lige fra the, pesto, salte, sirup, specielle chokolader osv. Jeg fik smagsprøver på en hel masse, bl.a. mælkebøttesaft, tangsirup, pandekager lavet på kikærte- og mandelmel. Det var rigtig sjovt og interessant.

Det var på alle måder et spændende møde, og bl.a. har kvinden den holdning, at vi skal spise så meget af de vilde urter og grønt fra naturen som muligt. Det tror jeg, hun har meget meget ret i, men det er nok de færreste af os, der får det gjort i praksis.


Udover en skøn urtete til at dæmpe stress, som hun forærede mig, fik jeg en pose med frisk strandkål, som hun samme formiddag havde samlet ved min egen strand i Sælvig. Jeg har godt hørt om strandkål, men vidste ikke hvordan den ser ud.

Strandkål kendes også som aspargesurt, og er en stor grågrøn kålplante, som vokser på stenede strande. Den er let at kende på sine store blade, og sine kuglerunde frugter. Strandkål vokser særligt på øerne og i Østjylland, hvis du er så heldig at bo eller komme der.


Det passede perfekt til dagens middag - blot dampet i lidt saltet vand, og det minder meget om broccoli, blot lidt mere bittert og stærkt. Det smager forrygende - gratis mad, ad libitum og sprængfyldt med essentielle næringsstoffer. What's not to like? Jeg må på strandtur og håbe den gamle ryg klarer at bukke sig tilstrækkeligt ned!

Brug den i øvrigt til pastaretter og salater osv. Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...