Sidevisninger i alt

fredag den 23. december 2011

De sidste julesmåkager - julefreden sænker sig her

I går blev her bagt igennem! Jeg havde jo lovet at fylde kagedåser visse andre steder. Idag er de fyldte dåser afleveret med ønsket om glædelig jul. Du får et par billeder, så jeg også kan ønske alle jer meget værdsatte læsere nogle dejlige juledage med tid til traditioner, leg, god mad og afslapning.


Denne gang bagte jeg vanillekransene efter Mette Blomsterbergs opskrift. En dobbeltportion. Faktisk synes jeg mit sidste hold vanillekranse bagt efter Amo's julebog var bedre. Så ved man det:-)


En meget stor dåse blev fyldt næsten op ..... det her er jul for mig:-)


Min ene veninde ville gerne have finskbrød i sin dåse .... det fik hun selvfølgelig. De blev liiige lidt store i det, men smagen var rigtig fin. Også bagt efter opskriften på luksus finskbrød i Amo's julebog.


De her er nye på repertoiret - små kager fyldt med marcipan og mandler.Igen en dobbelt portion. Ahh, gode! Igen en sag fra Amo's julebog som jeg gir' dig her på falderebet - de er nemme, så måske du lige ku' nå sådan en pladefuld:

ca. 22 stk:

20 gram hvedemel
50 gram smuttede mandler
200 gram marcipan
1 æggehvide
50 gram flormelis
1 spsk vand

50 gram halve mandler til pynt
1 æggeblomme

Mal mandlerne til mel i blender eller minihakker,  og ælt det i marcipanen sammen med æggehvide, mel, flormelis og vand. Dejen er temmelig klistret. Kom mel på fingrene og form små kugler. Sæt på bageplade med bagepapir og pynt hver kugle med 3 halve mandler. Pensl med æggeblomme og bages ca 10 minutter ved 175 grader.

En lækker lille sag for marcipanelskere, der er mere som konfekt end kage faktisk.

Tilbage er igen at ønske jer alle GLÆDELIG JUL - vi ses efter juledagene.

20 gram h Print denne artikel

6 kommentarer:

  1. Skønt med hjemmebag og hatten af for dig der også har overskud til at bage til andre :-) Rigtig glædelig jul til dig og dine.

    SvarSlet
  2. Hvor er du sød og betænksom og sikke et overskud. Hvis du har mere overskud, så smid det lige forbi Greve ikke :-) - rigtig meget glædelig jul til dig og dine :-)

    SvarSlet
  3. De er altså ret sjove, dem med marcipan - dem kendte jeg ikke i forvejen :-)

    Du må også have en rigtig dejlig jul, der forhåbentlig byder på afslapning og lækker, lækker mad!

    SvarSlet
  4. Åh hvor er du dog flittig, Marianne! Og hvor ser det lækkert ud :)

    Glædelig jul - glæder mig til mere kreativ hygge i det nye år. Så skal du hjem til Tigerdyret og mig, og så skal jeg lave dejlig mad til dig :)

    Stort kram
    Gitte

    SvarSlet
  5. Hvor ser de mums ud alle sammen !

    Ønsker dig en dejlig jul

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  6. Kære alle - jeg fik ikke set jeres hilsner inden jul, men mange tak for hyggelig ord og ønsker. HÅber I har haft en dejlig jul alle sammen.
    KH Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...