Sidevisninger i alt

tirsdag den 22. april 2014

Det er godt nok groft Amo!

Sundhed er måske vor tids mest omtalte værdi, og det afspejler sig i mange nye produkter. Gode gamle Amo følger også med tiden, og er netop barslet med 4 nye mel- og korntyper, som gør bagning lidt sundere med flere fibre og langsomme kulhudrater. Og selv om jeg altid selv foretrækker økologisk mel af enhver slags, er det et godt tiltag, som jeg gerne bager med for sundhedens skyld. Så kan man jo håbe, der kommer øko udgaver hen af vejen:-)


Her er groft knuste rugkerner (som jeg har brugt her), knuste hvedekerner, halvsigtet rugmel og rugflager. 

Jeg valgte at bage disse rugstykker med masser af kerner og rugmel uden dog at være rugbrød på nogen måde. Skønne som lidt sundere morgenbrød, i madpakken eller som brød til den varme ret.

Opskriften på posen lød rigtig godt, så den ville jeg gerne teste - du får ca 16 store rugstykker af den her portion.

Fordej/hævestykke
125 gram Amo fuldkornshvedemel
1 2/3 dl kærnemælk
9 gram gær

Opløs gæren i mælken og bland melet i. Lad fordejen stå tildækket med film på køkkenbordet i 3-4 dage til det lugter svagt surt. Rør i dejen en gang om dagen.

Dej
300 gram Amo groft knuste rugkerner
6 dl vand
1100 gram Amo hvedemel
400 gram Amo fuldkornsrugmel
30 gram gær
30 gram salt
300 gram surdej
5 dl vand

Opvarm de 6 dl vand til 60 grader og kom rugkernerne i, og lad stå i 3 timer. Bland de øvrige ingredienser i og rør ved lav hastighed i 10 min. Lad dejen hvile 40 min. Form nu dejen til en stor plade på 1 cm i højden. Skær rugstykkerne ud i den ønskede form og læg dem på bageplade med bagepapir. Lad dem hæve 40 min. Bages ca 12 min ved 200 grader.



Blød og saftig krumme og mætter virkeligt godt. De er værd at vente nogle dage på og brød med surdej er bare det bedste. Med ost, hybenmarmelade eller vildhonning fra Urtekram uhmmm....Jeg vil tro, de er gode til at fryse ned, men fik det dog ikke afprøvet selv. God bagelyst med de nye fra Amo:-) Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...