Sidevisninger i alt

onsdag den 23. april 2014

Proteinpasta og Stop Spild af Mad tilbehør:-)

Vi har hørt det så mange gange, at de fleste af os tænker over det: skær helt ned på spaghetti og anden pasta på grund af alle de tomme kulhydrater. Nu er der kommet noget virkelig smart mad, nemlig et alternativ fremstillet af økologiske bønner, dvs. helt fri for gluten, hvede, æg, laktose og tilmed rig på protein og fiber. Det er godt nok en intelligent fødevare. OG et meget interessant produkt særligt for vegetarer, tænker jeg.


Indtil videre har jeg fået fat på de her to - den sorte er en tynd spaghetti på sorte bønner og den grønne en fettuccine på soyabønner. Der findes desuden en hvid pasta, som jeg mener er lavet på hvide bønner. Og da jeg i dagene før påske bl.a havde besøg af en vegetar, var det oplagt at kaste mig ud i en hurtigt ret med den sorte pasta. Den skal koges helt som alm pasta.


Vi havde rester fra en and og dertil en masse tøm-køleskabet-for-grøntsager. Løg, hvidløg, broccoli, rød peber, svampe, babyspinat og sikkert flere ting blev blot svitset og fik rester af fond og fløde hen over sig. Anden holdt vi for sig selv, så vegetaren kunne spise med uden at savne noget.


Den sorte pasta føltes først lidt gummi-agtig at tage op - men det mærkede vi heldigvis intet til, da vi spiste af den. Bønnepasta kan fuldstændig gøre det ud for dens mere kendte fætter, og ernæringsmæssigt slår den jo den gamle kending med mange meter. Den mætter også overraskende godt, og ingen af os kunne spise mere end en portion. Og har en helt fin og ret neutral smag.

Jeg er klart fan af det her produkt fra A La Eco- og glæder mig til at smage fettuccine udgaven. De må meget gerne lave en lasagne-variant også:-) Print denne artikel

12 kommentarer:

  1. Hvor kan man købe det? Det lyder virkelig spændende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina - ja, jeg er faktisk også hurtigt blevet fan af det. Jeg ved mange Kvickly har det, men også flere andre af Coops butikker. Har dog hørt at det er så populært, at det er udsolgt mange steder lige nu. Tror bare du skal holde øje med det, hvor du handler eller måske ligefrem spørge efter det. God fornøjelse

      Slet
  2. Spændende må på jagt :) som altid Tak for kigget i din verden

    SvarSlet
    Svar
    1. Sødeste Yvette - så dejligt også med hilsen her fra dig. TAK

      Slet
  3. Har også læst om det - men har endnu ikke kunne få opstøvet kommentarer om hvordan det smager. Så super at læse dit indlæg.
    Så nu må jeg vist på jagt i den lokale kvickly efter det

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser ud til der er interesse for produktet, så jeg skal nok blogge også om den anden pakke jeg har til gode at smage

      Slet
  4. Jeg lever efter LCHF-principperne, så for mig er "pastaen" også et hit. Jeg spiser dog kun den sorte for de to andre er lavet på sojabønner og soja er mistænkt for at være hormonforstyrrende (hvilket så meget andet i øvrigt også er ;o) ), så dem holder jeg mig fra. Men det er et godt alternativ til almindelig hvede-pasta :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for input Merete. - sjovt nok havde min vegetargæst samme mening som dig, da hun fik lov vælge hvilken variant vi skulle prøve. Er de lige så hormonforstyrrende når de er økologiske? Tænker dog at jeg højst kommer til at spise det en gang om måneden måske, og det handler vel også om mængder i den forbindelse. Er ellers lige blevet vild med Alpro som er soya youghurt, så det skal jeg måske lige genoverveje. Tak for info

      Slet
    2. Jeg er ikke meget klog på alt det med soja men jeg tror ikke, at det gør nogen forskel, om den er økologisk eller ej.
      Med hensyn til lasagneplader så kan du jo lave dem selv.
      http://www.madbanditten.dk/2013/06/21/lchf-lasagne-eller-proteinpasta-med-kodsovs/

      Jeg laver både pasta og plader på denne ret nemme måde og især i lasagnen lægger jeg ikke mærke til forskellen :-)

      Slet
  5. Kære Tante Sød.
    Bare en hilsen med ønsket om en god weekend.
    Jeg har set dine indlæg, og er spændt på hvad højbedene bringer.
    Tak for en dejlig blog - med mange spændende opskrifter.
    Jeg skriver dem op, så må jeg se om jeg får prøvet dem.

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie - tusind tak for en meget dejlig hilsen, dejligt at vide at du kan bruge min blog til inspiration hjemme hos dig selv. Jeg har desværre ikke haft tid til at få sået mine frø i højbedene, og det er på HØJE tid, så en veninde har heldigvis lovet at hjælpe på søndag. Rigtig god solskinsweekend til dig og dine.

      Slet
  6. Soja er for vestlige kvinder hormonforstyrrende fordi de planteøstrogener, som planten indeholder, ligner kvinders meget. Og der er planteøstrogener i soja, øko eller ej.

    For asiatiske kvinder, der har fået soja hele livet og endda før fødslen virker der forebyggende overfor brystkræft.

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...