Sidevisninger i alt

onsdag den 17. juni 2015

THAI - Foodfanatic's skønne kogebog

Den eneste grund til, at jeg ikke poster en hjemmelavet ret fra denne nye kogebog er, at der lige er et par få ingredienser, jeg ikke kan få med det samme her på Samsø. Ja, sådan er det at bo på en lille ø uden eksotiske specialbutikker. Men enten skal jeg snart selv et smut "af øen" eller så kommer her gæster, som tar' lidt med til den øde ø:-)

For helt sikkert kommer jeg til at lave mange af opskrifterne fra den her skønne kogebog. Den er udkommet for nogle uger siden, og indtil nu har jeg bare nydt at bladre i den og sætte mig lidt ind i råvarer og fremgangsmåder. Jeg er vild med thai-mad, og vælger det næsten altid, når jeg er i København, så det er helt perfekt med den her bog, så jeg selv kan lave det fremover.


Nadia Mathiasen har den populære blog Foodfanatic og med sine rødder i det thailandske, beviser hun at det hverken er svært eller tidskrævende at lave lækker thai mad med autentisk smag.


Bogen starter med en fin gennemgang af gode basis-råvarer og køkkentøj ...måske jeg kan købe det meste på nettet, det har jeg ikke fået tjekket ud endnu.


Og så er der ellers et stort udvalg af klassikere og ny inspiration. Hvem elsker ikke en sprød hjemmelavet forårsrulle? Uhm med chilisauce ..


De her fiskefrikadeller ser lette og skønne ud ....


Thai-suppe er noget af den bedste - denne med rejer og koriander hører til blandt mine yndlings...


Steaksalat med masser af grønt og nudler lyder fristende og en herlig sommerret ...


En enkelt og alligevel anderledes ret med laks, som vil passe godt i vores nordiske køkken også


Uhmm, rød karry og and - det kan ikke gå galt! Den kan jeg vist lave med ting, jeg kan købe på Samsø:-)


Og kylling med cashewnødder er også en klassiker, og som også børn vil synes er godt.

Bogens sidste afsnit er et lille udvalg af desserter, så der også er lidt til den søde tand, men det er jo ikke det thai mad gør ret meget i. Alt i alt gir' jeg bogen mine varmeste anbefalinger. Den er let tilgængeligt, indbydende i grafik og layout og de ting, man skal bruge, er bestemt til at skaffe generelt. Atter en kogebog, som jeg kommer til at bruge mange gange:-) Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Kære Marianne - det har givet mig blod på tanden ang. den skønne bog. Jeg har ingen - næsten - erfaring - med thai-mad, ikke som jeg selv har produceret. Jeg synes der skal SÅ mange forskellige råvarer i at jeg har opgivet ævret:-) Men det ser ud til at bogen har en fin gennemgang af basisråvarer. Jeg tror jeg springer ud- med begge ben i gryden. At bogen så er fyldt med flotte billeder - det er da kun et plus.
    Varme hilsner på en kold valgdag
    Charlotte

    SvarSlet
  2. Kære Charlotte - jeg har stort set haft det på samme måde, gider heller ikke når jeg skal ud og købe 10 nye flasker som jeg kun bruger en gang eller to. Men her er absolut flest opskrifter, hvor man stort set kan bruge det, vi kender eller bare behøver et par ekstra ting. Jeg har altid soya, fiskesauce, ingefær osv i huset og koriander i højbedet. Så du kan roligt kaste dig ud i det, og det er jo oftest sundt med mange grøntsager og fedtfattigt :-) Så rigtig god appetit kære læser :-) OG god werkend. Kh Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...