Sidevisninger i alt

tirsdag den 22. januar 2013

Øko citronen er sur i dag + varmende spicy curry a la Lê Lê

I ved, jeg elsker det der Samsø:-) Men ikke i dag - jeg er sur og irriteret over vareudbuddet!! Jeg skulle bruge lammekød - og SuperBrugsen herovre, som ellers er stor og moderne, havde ikke skyggen af et stykke lam. Ikke engang frosset. Øv for irriterende. Og frisk timian - en helt alm ting, hvis du spør mig. Heller ikke til at opdrive. Fordi jeg vægter økologi højt, er jeg mere på spanden end forventet! Det eneste øko kød jeg kan opdrive er en pakke hakket okse. Engang imellem hakket gris. ØV, øv og øv. Det er virkelig min intention at arbejde for at få mere økologi til den her ø! Det med økologi og Samsø, kommer jeg nok til at skrive mere om en anden dag. Det er en historie for sig selv nemlig:-)

Så sur over butikkerne - savner det flotte udbud, jeg er vant til bare at ha' så mange steder på Frederiksberg. Når jeg skal til København næste gang, må jeg ha den store køletaske med. Men helt ærligt, jeg vil virkelig gerne købe lokalt og støtte det hårdt ramte erhvervsliv herovre. Men for pokker, når man ikke kan få noget!

Godt ord igen - den her ret blev så hverken med lam og ikke engang med noget økologisk kød!! Gad vide om Samsø kan hjælpe mig til at ta' beslutningen om at blive vegetar?

Udover det, så blev det en varmende middag, hvor jeg fandt inspirationen fra et udklip fra Femina fra restaurant Lê Lê. Ja, jeg savner også thai/vietnamesisk og sushi - hvem kommer til Samsø og åbner sådan en restaurant?? Hallo, derude...


600 gram oksekød i tern (hellere lam!)
3 fed hvidløg
1 løg finthakket
1 stang kanel
3 stjerneanis
1½ tsk tørrede chiliflager
2 spsk karry
4 spsk fiskesauce
2 spsk soya
2 spsk olie
2 æbler med skræl i små tern
3/4 l vand
1 ds kokosmælk
1 æble i fine både
et bundt koriander
lidt ingefær skåret i julienne
1 rød chili i tynde skiver

Marinér kødet i alle krydderier, saucer og hvidløg i tynde skiver undtaget ingefær og frisk chili. Lad det stå i køleskabet mindst 2 timer, gerne natten over. Svits løget i varm olie og tilsæt kødet og brun det godt. Tilsæt æbletern og vand. Lad det simre ca 1 time. Hæld kokosmælk i og lad det koge 10 min. Smag til med salt, peber og evt et nip sukker. Anret i en skål med friske æblebåde, chili og rå ingefær og masser af koriander. Server med ris eller naanbrød fx. Jeg brugte nogle fuldkornsris og lavede en gang stegte ris til, så jeg fik flere grøntsager (rød peber og bladselleri).


Superlækkert med frisk ingefær, chili og rå æbler - kan klart anbefales. Og så fik jeg brugt en rest fuldkornsris. God middag, og min surhed var gået over bagefter:-) Print denne artikel

16 kommentarer:

  1. Velkommen til udkants-Danmark:)
    Jeg tror, at det er sån noget man må lære at leve med hvis man bor ude på landet eller på en ø. Er der ikke en bondemand, som måske sælger en halv ko eller en halv gris?
    Maden lyder nu lækker:)
    Til sommer må du igang med at dyrke krydderurter og grøntsager til fryseren:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg joker med at kalde det ø-kantsdanmark! Med et smil i øjet. Jeg tror også denne årstid er den sværeste. Fra forår og frem til sent efter år er her meget mere udbud fra de lokale producenter, som jeg vil benytte mig af. Ja, krydderurter ville være skønt at ha i haven. Tak for hilsen

      Slet
  2. Ae, ae. Jeg glemmer nogengange at sætte pris på, hvor skønne indkøbsmuligheder der er her i byen. Det må være en slem omgang abstinenser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det skal du værdsætte. Men selvfølgelig tænker man ikke meget over det, det blir bare en selvfølge som med så meget andet. Abstinenser, ha ha den er nemlig rigtig god!

      Slet
  3. Skisme træls at citronen er sur:-) Du kan købe økologisk lam hos Thy Lam på nettet - de sender. Kender en der får kød der. Det er iskoldt når det ankommer, så ingen problemer der.
    Til foråret må du igang med at dyrke din egne krydderurter stor stil - fint til nedfrysning.
    Godt at høre du er ok igen - træls at være sur.
    Mange hilsner Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi, ja men så længe citronen bare er sur og ikke rådden!!!
      Tak for tip med lam - det skal jeg helt sikkert kigge på. Jeg er vild med lam, og får det for sjældent. Og de gør vist aldrig inde i lukkede mørke stalde hele året uanset om de er øko eller ej mig bekendt!

      Slet
  4. Jeg kan kun sige, at jeg godt forstår dig. Godt nok er det nogen år siden, jeg boede på landet, men det var det samme problem, jeg havde. Det til trods for, at udbuddet af forretninger helt sikkert har været større end på Samsø.

    Beslutningen om at blive vegetar, kan jeg sandelig godt forstå. Jeg spiser ikke ret meget kød mere og når jeg gør, så er det økologisk. Kan jeg ikke få det, så undværer jeg. Og det behøver altså ikke være trist at undvære - i forhold til curry's, så er der da ikke noget bedre end en grønsags af slagsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for forståelsen, det trøster:-) Ja, jeg gad godt tro på mig selv hvis jeg sagde jeg ville være vegetar. Synes bare kød gir så meget velsmag på mange måder, selv om jeg også rigtig godt kan li grønt. Men det er en god anledning til at begyndte at spise mere grønt og få nogle flere bønner, linser og den slags...Du har ret, jeg ku bare ha lavet den ret med mange flere grøntsager!

      Slet
  5. Er man forretningsdrivende, er man nødt til at tænke på kundeunderlaget og dets sammensætning, hvis man vil overleve. På en ø med godt 4.000 indbyggere - og sikkert mindst dobbelt så mange om sommeren - har de måske et større udvalg, når der er flere kunder (der er villige til at punge ud). Det kommer meget bag på mig, at du havde forventet et større udvalg. Endelig kunne du jo abonnere på økologiske varer fra fastlandet. Glæd dig over, at luften og udsynet er 100 gange bedre på Samsø end i Københavnstrup.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig over utroligt mange ting her, så det er også til at leve med. Når jeg har vænnet mig til det måske. Men nu har jeg sat gang i noget via vores Samsø facebookgruppe, så nu kan det være vi går sammen om at få lavet en fælles indkøbs ordning med øko. Det ville glæde mig. Aarstiderne fx leverer ikke hertil

      Slet
  6. Det kunne være, at du skulle have en lille øko-gårdbutik med tilhørende asiatiske café? Så kommer jeg på ferie og spiser og handler ved dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis Marian - det ville være et match made in heaven. Men det blir nok ikke mig, der sætter det på benene - men du må utroligt gerne komme på ferie og spise hos mig alligevel thi hi

      Slet
  7. Kan godt forstå din irritation - jeg holder mig også primært til økologisk kød, men det giver visse indkøbsudfordringer ind imellem. Jeg ville dog ikke forvente det store (økologiske) udbud på Samsø, så du bliver nok nødt til at 'importere' :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg må se at få nye vaner. Nu skal jeg til kbh i næste uge, så må jeg proviantere!

      Slet
  8. Hej søde tante,
    Ja, jeg klikker lidt rundt inde hos dig her i eftermiddag, mens jeg plejer en øm kæbe efter en rodbehandling.
    Vi bor på landet omend ikke så langt fra Aarhus, men vi køber ikke kød i forretninger overhovedet - kun måske en kylling af og til. Du skal have dig et par store frysere - en af dem skal være til kød. Og så skal du ud og snakke med bondemænd. Måske skal du en tur til fastlandet for at hente kødet - det ved jeg ikke - men en halv kalv, en halv gris og et helt lam rækker langt, og er nok en tur værd. De mange anderledes stykker end lige en pakke hakke udfordrer madkreativiteten, og du kommer til at lave meget sjovere mad end noget, du vælger at lave og så køber ind til.

    Og den anden fryser? Den er til grønt, til bær og til store poser med frosne krydderurter fra sommerens overflod.Gode lagre er hemmeligheden ved god mad langt fra butikkerne.

    Og Samsø er skøn!

    Mange hilsener, Karen

    SvarSlet
  9. Kære Karen - tusind tak for din lange dejlige hilsen, som jeg desværre først opdager nu, det beklager jeg. Jeg håber din tand for længst er fin og stærk igen:-)
    Ja, du har nemlig ret med de frysere. Jeg har allerede en fin skabsfryser i mit udhus, som ville være god til al den frugt og grønt du tænker på. Og en anden lille kummefryser ville være fedt at ha' til at købe større portioner GODT kød. Jeg skal helt sikkert handle ind som du beskriver, og dermed også lære en masse nyt,fordi det blir en ny måde for mig at anvende kødstykker på og blive kreativ med at anvende det hele og gerne på nye måder. Jeg glæder mig meget til Samsø begynde at bugne med boder og gårde med alle de skønne afgrøder her er. Jeg vil rigtig gerne købe lokalt både for at støtte landbruger her, hvor jeg bor men også på grund af den mindre klimabelastning.
    Tak for input, det var hyggeligt og godt

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...