Sidevisninger i alt

lørdag den 5. januar 2013

Kedelige gamle ting blir top-trendy:-)

Mere stille hverdage gir' lyst og overskud til at komme videre med at renovere nogle af mine gamle ting, der ellers var blevet kasseret. Jeg har fået blod på tanden med gør-det-selv, og har masser af ideer til mere. Og i det hele taget en million ønsker, ideer og planer med huset. Men små skridt er osse et fantastisk koncept til den slags......


Jeg havde 8 gamle spisestole, der stod på loftet på Frederiksberg. De 6 af dem gav jeg væk, og det er lige før jeg fortryder det. De 2 jeg beholdt, er nu blevet malet lys tyrkis, og er bare blevet så søde, synes jeg. Jeg er ret vild med den farve. Jeg sleb dem, malede dem to gange og sleb lidt på dem igen, så noget af det hvide kom frem. Og så fik de to lag lak. De skal også ha' nyt stof på sædet, men jeg kan ikke finde noget på Samsø, som passer mig, så det er på listen til næste tur til KBH.


Den ene stol står nu ved mit skrivebord på 1. salen, og passer så fint til det gamle hus. Skrivebordet passer så til gengæld slet, slet ikke, og jeg vil så gerne finde et nyt i gammel stil og træ, som skal males hvidt.

Sådan så det ud, da jeg var i gang .... det har pyntet ....


En rigtig trist og totalt oldnordisk lampe er også blevet så god som ny. Jeg ku' ret godt li' formen på lampen, så den blev skilt af og har fået nogle gange sort spray. Og nu er den perfekt igen. Bordet den står på, skal også ha' maling!!! Tror også det kommer til at blive sort faktisk.


Sådan så lampen ud, da den blev skilt ad ....


I dag er jeg gået i gang med den her - den skal også være lys tyrkis. Dét her hjørne i mit soveværelse skal peppes op .... og den nye knagerække skal også op og hænge, når her engang kommer én med en boremaskine!


Se lige min skønne Emil .... nu vover han sig helt ned på græsplanen for at kigge på de fugle, han kan høre rigtigt for første gang .... han kan stadig ikke li' at få våde fødder! Hvor vildt må det ikke være at opleve naturen, når man har boet i lejlighed på 5. sal altid ... det er en stor, stor glæde for mig at se dem komme ud, hvor de hører hjemme. De går stadig kun små ture på grunden, og kommer ret hurtigt ind igen. De er heldigvis ikke stukket af fra mig endnu, og det er superfint at lære det hele at kende stille og roligt ....

Olivia er mere forsigtig. Hun er stadig mest på verandaen, men hopper op her og har en meget fin udsigtspost ... her kommer hun nok til at sidde meget hele sommeren:-)

Nu tilbage til malerarbejdet ......rigtig god weekend til jer alle Print denne artikel

3 kommentarer:

  1. Måske du skulle tænke dig om en ekstra gang med det fine, runde bord! Er det teak, så slib det ned (pas på hvis det er fineret!) og vask det flere gange med meget fed sæbespånevand. Tør godt af og lad tørre mellem hver gang. Så er træet beskyttet mod pletter - og du har igen det fineste lyse bord, som en sort lampe vil passe bedre på end på et sort bord. Gå ikke for hastigt frem; du har masser af tid, huske det!
    Elsebeth

    SvarSlet
  2. Hej Elsebeth - tak for din kommentar og forslag. Jeg kan sagtens følge dig omkring det sorte - jeg er også meget i tvivl og synes heller ikke sort til sort lampe er det rigtige. Men jeg er ikke glad for den alt for røde farve træet har. Og jeg mindes ikke, det har været lysere, så jeg tror ikke det hjælper noget at slibe og skure det. Men jeg skal nok bare vente lidt endnu, og så kommer den rigtige ide sikkert pludselig. Uha, jeg har svært ved ikke gerne at ville ha' det hele skal være lavet snarest muligt! Men du har jo nok ret.
    I øvrigt - jeg har lavet din skønne leverpostej i julen. NØj, hvor blev den god, og der ligger mange forme i fryseren tilbage. Den kommer jeg til at lave mange gange, og jeg vil gerne blogge om den på et tidspunkt, hvis det er ok. Men jeg skriver til dig på et tidspunkt.
    God søndag og tak for hilsen
    Marianne

    SvarSlet
  3. Marianne, find lige ud af træsorten - spørg en gammel snedker! Er det kirsebærtræ eller mahogni, så få ham til at renovere det. Er det teak, bliver det helt lyst, hvis du gør, som jeg beskrev. Du skal IKKE skure, kun slibe i åre-retningen - aldrig på tværs! Teaktræ har altid fået teaktræsolie, som gør det mørkt. Jeg har et 50 år gammelt massivt teakbord. For mange år siden fik jeg rådet af en møbelhandler - og selv en snedker troede, det var det fineste egetræ efter min behandling. Kommer der en rand eller plet, vasker man det bare igen med fed sæbevand og tørrer efter.
    Jeg er glad for, at du kan lide min leverpostej; den opskrift går endda på krykker i USA! Jeg har lige bagt én - den må aldrig mangle her i huset. Hvis du ringer til slagteren et par dage i forvejen, hakker han det hele for dig. Så tager den ingen tid at lave en hel flok. Som jeg skrev til dig, er det nu din opskrift, og du kan gøre med den, lige hvad du vil - også putte allehånde eller en spegesild i, hvis du skulle få lyst. For mange år siden kunne jeg finde mange champignoner, så af og til kom jeg skivede rå i farsen. Du kunne jo prøve at vende skiver i et par forme.
    Elsebeth

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...