Sidevisninger i alt

fredag den 20. november 2015

Æbletærte m/frangipane creme

Flere gæster krævede mere kage!

Æbler er fortsat i højsæson, og med en stor pose fra genboen på lager, så blir her stadig fremstillet en del ting med æbler for tiden. Udover dem, der spises friske og tilføjes til grøntsagsjuicer som smagsgiver.

Tærten består af en smørdej, og en såkaldt frangipane creme - dvs et fyld, som er en slags mandelcreme. Mit er dog lavet både med mandelmel og med marcipan, fordi æbler og marcipan er kærester. Det minder om marzarin, så kan du forestille dig det:-) Jeg valgte at give fyldet et skud æblemos også for at give et ekstra spark til æblenydelsen - dette er ikke strengt nødvendigt.


Dejen til en forholdsvis lille tærteform
150 gram øko hvedemel
100 gram Thiese smør
60 gram flormelis
1 æggeblomme
1 nip salt

Lad mel og smør smuldre sammen til en grynet konsistens, tilsæt derefter æggeblommen, flormelis og salt og saml lynhurtigt dejen til en homogen masse. Sæt på køl mindst 1 time, gerne til dagen efter. Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir, og beklæd en lille godt smurt tærteform.


Frangipane cremen/mazarin
80 gram Thiese smør
80 gram marcipan, jeg bruger Odense
70 gram sukker
1 æg
40 gram mandelmel
1 tsk vanillepasta
1 dl æblemos (kan dog udelades)

Fyldet
4 syrlige æbler, skrællet og skåret i ret tynde både
Saft fra ½ citron
2 spsk smeltet smør
1-2 spsk sukker
Lidt mandelflager

Efterhånden som du skærer æblerne i både, så vend dem rundt i citronsaften, så de ikke bliver mørke.
Hæld nu mazarinmassen i den ubagte tærtebund, og sæt æbler rundt i hele formen. Start yderst og sæt dem taglagt hen over hinanden. De inderste æblebåde skal gerne være lidt tyndere, så du hele tiden former den rose-agtige facon. Pensl hele tærten med smeltet smør, drys lidt sukker på og til sidst mandelflager.

Bag nu tærten ved 180 grader i ca 40 min. Hold øje med den og læg evt folie hen over de sidste 10 min, så den ikke bliver for mørk. Lad den afkøle og servér med creme fraiche. Jeg synes faktisk kagen er bedst, når den er stort set helt afkølet.


Snup en økologisk 38% creme fraiche og rør den op med lidt vanille og en anelse flormelis!
Smuk og klassisk dessertkage, som både børn og voksne vil sætte pris på:-) Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Hej og sikke en lækker æbletærte du har lavet her. Den skal vist prøves ved først kommende lejlighed :-) god weekend.
    Venlig hilsen Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette - dejligt, du synes det. Måske du allerede har fået prøvet den nu:-) Jeg har i hvert fald selv allerede nået at lave den to gange, og det er ikke ret tit jeg gør det, så den er god:-) Beklager jeg først får svaret nu, så god ny uge til dig. Mange hilsner Marianne

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...