Sidevisninger i alt

mandag den 9. november 2015

Jordbær panna cotta m/bagte rabarber

Smagen af for længst passeret sol og sommer trænger man til nu ..... så hvor er det godt fryseren gemmer på solmodne bær og frugter. I anledning af søndagsmiddag og en inviteret ældre nabo, kom der både jordbær og rabarber op af gemmerne og blev tryllet om til liflig sommersødme i et glas :-)


Cremen - 3-4 glas dessert
300 g jordbær, gerne frosne
2 dl øko sødmælk + ½ dl ekstra
3 spsk sukker
1 spsk hjemmelavet vanillesukker - eller korn fra ½ stang vanille
4 blade husblas
1 dl øko fløde

Læg husblas i blød i koldt vand 15 min. Blend jordbær med de 2 dl mælk, sukker og vanille. Varm den ½ dl mælk op og opløs husblas i denne. Tilsæt fløden. Bland jordbærblanding og flødeblanding og lad stå i en skål på køl til det begynder at stivne. Vend forsigtigt rundt og hæld nu cremen på dessertglas, sæt i køleskab til de skal spises.

Uhm, når man bager rabarber med rørsukker og vanille blir det så intenst...meget bedre end at koge i en gryde
Rabarber
250 gram rabarber i stykker, gerne frosne
1 dl øko rørsukker
1 spsk hjemmelavet vanillesukker
Evt lidt fintrevet citronskal

Hæld rabarber i et ildfast fad og drys de andre ingredienser hen over, og lad stå 10 min til det begynder at safte lidt. Dæk fadet med folie og sæt i ovnen ved 200 grader i ca 20 min. Tag folien af og giv det yderligere 5-10 min indtil saften bobler og så småt karamelliserer. Tag ud og køl af. Top cremen med en god skefuld - og servér evt med lidt pisket fløde, hvis du synes :-)


Æv for manglende lys på billedet - jeg tog dem udenfor om eftermiddagen, og der er bare ikke lys nok længere på denne årstid!


Smuk lyserød farve forneden og dyb rød foroven - trist man ikke kan se det! Men kunne ikke tage fotoet om, da desserten var spist, da jeg opdagede det dårlige billede:-) Men ihhh, hvor det smagte af sommer, sol og Samsø:-) Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...