Sidevisninger i alt

søndag den 8. november 2015

Økologiske tigerrejer - i cremet sauce med soltørrede tomater og basilikum

Måske ved du, at jeg højst en gang om året gir' mig selv lov til at spise tigerrejer, fordi de simpelthen er så ækelt opdrættet! Der blir' hældt antibiotika i vandet, de lever i for at undgå sygdomme, og både rejer og de mennesker, der arbejder med dem, lider under forholdene. Så dårlig karma vil jeg ikke udsætte mit legeme for!

Men jubii - i går fandt jeg de lækreste økologiske tigerrejer i Netto. Måske man nemt kan få dem i Irma osv, men os der bor på de små øer, har desværre ikke alle de nye varer til dagligt. Og de her var bare virkeligt lækre, og jeg bilder mig ind at opdrættet er væsentligt bedre for både mig og rejerne! Ret mig endelig, hvis du ved jeg tar fejl - jeg har ikke undersøgt sagen til bunds:-)

Tigerrejer og pasta går bare godt sammen, så de blev smækket i en sauce med masser af tomat, hvidløg, basilikum og parmesan. Det ku' kun gå godt og det gjorde det...


Til 1-2 personer
1 pakke økologiske tigerejer
3 små skalotteløg
3 fed hvidløg
1 stor rød peberfrugt
1 rød chili
1 god sjat tør hvidvin
2-3 spsk hakkede soltørrede tomater i olie
2 tsk sød paprika fra Urtekram
1 spsk tørret basilikum fra Urtekram
1-2 dl fløde
1 dl friskrevet parmesan
Lidt fond - jeg brugte hjemmelavet lys kyllingefond, men ellers brug Herbamare bouillon
2 stængler bladselleri
Salt, peber, evt kryddersalt, tomatpure - hvad du kan li'

1 pakke frisk øko fuldkornslinguini (Levevis fra Netto evt)

Hak løg, hvidløg og chili fint og tag lidt af olien fra de soltørrede tomater og varm godt op på en dyb pande og steg dette et par minutter. Tilsæt tigerrejer og lad dem stege med 3-4 minutter. Kom paprika i og svist et øjeblik. Kom lidt hvidvin ved og lad det næsten dampe væk igen. Dernæst tilsættes basilikum, fløde, bouillon/fond og peberfrugt og bladselleri i små tern i retten. Lad simre et par minutter. Vend til sidst parmesanosten i og smag til med salt og peber, evt et nip sukker. Du kan også evt tilsætte en anelse tomatpure eller ketchup, hvis du ønsker retten mere tomatrød:-)

Kog pasta efter anvisningen, dryp det godt af og vend det i retten.


Pakken ser sådan her ud - 180 gram rå og virkeligt store og smagfulde tigerrejer for 40 kr.

Der var 10 stk i min pakke, og dem guffede jeg helt for mig selv. Måske kunne man godt ha' delt, men jeg havde heldigvis ikke nogen at dele med den dag:-) Prøv at kigge i din Netto efter dem.


Hvis du er sart med fedtede fingre, så ku' du overveje at pille dem først, men der sidder masser af god smag i skallerne, så jeg synes godt man kan leve med at skulle pille rejerne undervejs - det er godt nok en fedtet affære, men også lidt hyggeligt:-) Rigtig god appetit! Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...