Sidevisninger i alt

lørdag den 17. maj 2014

Råsaft på rabarber

UPDATE maj 2014: Kære læsere - jeg minder jeg blot om den her helt fantastiske rå raberbersaft. Har du adgang til mange billige eller gratis rabarber, så und dig selv en omgang. Jeg har i formiddag fået lov at pludre en kollegas have, så jeg er selv i gang i køkkenet med årets første portion:-)

3. juni 2013
Velkommen til sommeren. Kalenderen stiller os hele tre måneder med sol, varme, blåt vand, masser af friske grøntsager og frugter i udsigt. Lad os håbe vejrguderne er med både os og landmændene. Det er vidunderligt at kunne se frem til hele den dejligt lange tid, hvor livet skal leves så dejligt som muligt. Jeg håber mit hus blir fyldt med søde sommergæster fra nær og fjern.

Lad os skåle sommeren velkommen i den absolut skønneste rabarbersaft - en ny Samsø-ven har generøst stillet sit store rabarberbed til fri afbenyttelse. Håber ikke hun kommer til at fortryde det! Der er en flaske eliksir på vej tilbage til hende:-) Saften er sød og syrlig præcis som de lange stængler, og er fantastisk som den er eller blandet op i fjollede drinks.


Farven er helt perfekt og mere tøset blir det vel ikke! Min mandlige gæst lørdag aften indtog den nu med stor fornøjelse.


Og det er så nemt - opskriften har jeg venligst lånt ovre hos Frk Garnfryd

2 liter kogt koldt vand
2 kg rabarber i ret tynde skiver
30 gram vinsyre
Saften fra en dåse ananas
Sukker efter smag og behag (jeg brugte halvt stevia og halvt sukker)

Opløs vinsyren i det kolde vand. Tilsæt skiver af rabarber og lad stå i køleskab mindst 24 timer. Si det, og si også saften fra ananas ned i. Tilsæt sukker og rør til det er helt opløst. Smag til undervejs. Første portion brugte jeg både rørsukker af stevia og alm rørsukker, men det ændrer desværre farven til lidt mere "grumset", og det er synd lige her. Næste portion er derfor sødet med hvidt stevia og hvidt sukker. Saften fortyndes med vand efter smag - jeg synes ca. 1/3 del saft og resten vand.

Jeg tror, mine gæster skal læskes med litervis af det her sommereliksir... Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. hvor pudsigt - jeg har også lavet rababersaft og så var der en der netop tippede mig om, at det er så lækkert at lave RÅsaft med rabarber. Det må jeg altså teste snart. Tak for inspirationen!

    SvarSlet
  2. Hej Marian - ja, det er meget bedre end dens kogte kusine:-) Du prøver lige en ny omgang

    SvarSlet
  3. Mums det ser skønt ud... Hvor længe kan det holde sig? Tak for en skøn blog:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Signe - ja, det er et godt spørgsmål, som jeg selv har tænkt på! Jeg er ærligt ikke sikker - jeg bruger jo ikke noget konservering. Skolder mine flasker og hælder en sjat spritus rundt i flasken som descificering. Men nok en uges tid vil jeg gætte på. Alternativt kan du fryse det ned og tage op efter behov. Venligst Marianne

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...