Sidevisninger i alt

onsdag den 28. maj 2014

Fejrer 1 måneds dag:-)

Ja, det havde jo været virkelig dejligt, hvis det var en lækker kæreste, jeg skrev om. Godt, man er i stand til at glædes over sine højbede!

Jeg forstår, godt hvis I er ved at være trætte af mine højbede. Jeg fatter heller ikke selv, at man kan blive så begejstret over nogle kasser med jord. Men det ka' man så altså:-) Det er så hyggeligt, og livsbekræftende at gå at vande sine små bitte frø og se dem blive til små bitte spirer, og nu allerede meget større spirer. OG have høstet sit voksenlivs første radiser TO gange:-) Barndomsminder om mine forældres køkkenhave blomster også...


Så ser her ud nu. Mynten vokser helt vildt, og de andre ting er godt på vej. Hortensia kan også meget bedre lide at stå ude end inde ...


Sådan så her ud præcis den 27. april. Den dag vi såede ....


Det er da et lille mirakel at frø blir til mad. Usprøjtet og fyldt med min kærlighed. Det er jeg inderligt sikker på er sund og nærende mad.

Timian'en er blevet så grøn og frisk, salvie breder sig vildt (nogen, der har gode forslag til hvad I laver med salvie?) Så er der persille og koriander på vej ...


Og radiserne er allerede virkeligt store og smager meget kraftigt. Meget mere end dem man køber. Så dem er der sået nye rækker af. De skal bare være her hele sommeren.... Gad vide om man kan spise bladene i salat? Nogen, der ved noget?

Håber I alle får lyst til også at spire løs - man kan jo sagtens gøre det i en vindueskarm eller på en altan...

PS: Jeg har lige bestilt rammer hjem til et par højbede mere - det kommer vist til at tage om sig, det her projekt! Print denne artikel

9 kommentarer:

  1. hej,
    jeg er vild med dine højbede og hører meget gerne mere om dem :-)
    Du kan sagtens spise bladene. Put dem i salat eller i suppe eller spis dem direkte fra bedet.

    mange hilsner
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhh, tak Angelika for at du godt vil høre mere. Super med at spise bladene, det virkede lige logisk for mig, da jeg stod med de friske fine blade... Genialt! Nu skal der rigtig leges... Kh Marianne

      Slet
  2. Åh, hvor ser det skønt ud. Tillykke med dine smukke Højbede!

    Kh
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Christina - dejligt at høre, du synes det ser smukt ud. Jeg nyder det også selv. KH Marianne

      Slet
  3. Kære Tante Sød
    Hvor ser det bare godt ud, det du har præsteret, rigtig godt gået af en måske nybegynder!!
    Har netop besøgt en familie, som også havde et højbed.
    Så jeg forstår godt, du vil investere i eet til.
    hilsen jessie

    SvarSlet
  4. Tak, skønt med ros! Ja, materialer til de to næste højbede er lige ankommet. Nu skal de samles, og jeg skal ha' slæbt mere leca sten og jord hjem i den lille bil:) Men idag har jeg sat flere frø til spiring i små potter, så de kan plantes ud senere. Mange af sommerblomsterne er jo 2 årige, så dem skal jeg vente helt til næste år med! Det er svært:-) Tak for sød hilsen Jessie

    SvarSlet
  5. Kan bestemt sætte mig ind i det. Har også et par højbede her hjemme, og et lille vægdrivhus. Vi er lige begejstrede hver gang vi fx tager krydderurter ind fra krydderurtebeddet, eller ser det vokse og spire. Vores radiser har også vokset sig store, men desværre delt lidt med dræbersneglene, som der nu er opstarter kamp imod...og flanlægger også næste hold radisser...en en flerfarvet udgave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med nye hilsner med forståelse for den nye glæde:-) Ihh, dræbersnegle - jeg læser om det og forbereder mig, jeg har heldigvis ikke set sådan nogle. Og det lyder ikke rart, uha jeg hører folk klipper dem over! Det kunne jeg bare ikke gøre .... Jeg har til gengæld myrer i mine bede! Og går og tænker på om de mon også kan spise rødder og urter?? Vi får se. Spændende med andre slags radiser ..... tak for hilsen

      Slet
  6. Hej Tante Sød.
    Ja også jeg læser gerne om dine højbede :)
    Jeg regner med det var salvie du ville havde forslag til brug af. Du kan anvende den til te. Drik den med lidt citron og honning. Yderlig kan du høste den - tørre den så du har til vinterbrug. Hvis du googler den kommer der et hav af forslag til anvendelse. Men et sted jeg altid starter med at læse om div. urter er her: http://www.urtegartneriet.dk/Portraetter/Salvie.htm
    God fornøjelse.

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...