Sidevisninger i alt

tirsdag den 13. maj 2014

Limecookies med hvid chokolade

1 stk. forsømt blog er du hermed landet på! Meeeen, alt er helt vel. Siden sidst har jeg fx været på 3 dages interessant kursus i Almen Fødevarehygiejne afholdt af AARHUS TECH. Der var meget god viden at hente... og så er sommerens gæster begyndt at holde deres indtog. Men nu er jeg nærværende tilbage!

Travlhed betyder også at hjemmebag, der kan være færdigt på 1 time fra start til færdigt resultat, er super. Det tar' bare et kvarter at smække den her dej sammen, og et kvarter at bage dem. De skal dog lige hvile lidt inden de kan bages, og køle af - men så er du osse klar til nærvær med dine gæster! Og lime og hvid chokolade gør dig bestemt også nærværende:-)


Rækker til ca. 16 cookies
125 gram øko smør
150 gram sukker
50 gram brun farin eller muscovado
1 stort øko æg
1 tsk vanilleekstrakt
1 øko lime
165 gram øko hvedemel
1 tsk bagepulver
½ tsk fint salt
1-1½ dl hvide chokoladeknapper (hold lidt tilbage til pynt)

Pisk smør og de to slags sukker ca 8-10 min. Tilsæt herefter ægget og pisk igen grundigt. Tilføj fintrevet skal og saft fra limen samt vanilleekstrakt. Tilsidst blandes de øvrige tørre ingredienser sammen og vendes i dejen. Sæt i køleskab i 30 min. Afsæt herefter med to teskeer kugler af dej på bagepapir. Bages ved 190 grader i alt ca. 15 min - når halvdelen af bagetiden er gået drysses de sidste hvide chokoknapper oven på kagerne.

Bag dem til de er mørkt gyldne i kanterne - de bedste af mine, var dem dem var mest bagt. Men hele trikket med cookies er bagetiden! De skal skal bløde og seje i midten og have knasende sprøde kanter. Det fik de fleste af mine også:-) På de nær par stykker, der var lidt underbagt. Men overbagt er endnu værre!


En herlig lille "treat", der både dufter og smager skønt af let lime, som gør sig rigtig godt op imod alt det søde. Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Det er lidt tarveligt - jeg elsker både småkager OG lime :)

    SvarSlet
    Svar
    1. :-) jeg elsker vist alle dine smukke kager, så det herrer intet

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...