Sidevisninger i alt

søndag den 4. maj 2014

Asparges i forårsdragt:-)

Det der snevejr og frost "nogen" havde truet befolkningen med, var da heldigvis kun en storm i et glas vand! Barometret står stadig på det skønneste forår, og det var helt perfekt til at begynde at male huset udvendigt i går. Forsiden af huset fik vi klaret, og det ser allerede meget pænere ud. Dog mangler de andre tre sider, og de grå sokler. Rom blev ikke bygget på én dag!

Uden mad og drikke dur' male-pigerne ikke, så de hvide øko asparges og de nye Samsø-kartofler stod selvfølgelig på menuen lørdag aften.


Store, hvide økologiske asparges hitter virkelig på min favorit-liste, det føles som ren luksus. Jeg valgte at servere dem fuldstændig enkelt med en skummende citronhollandaise, lidt god kogt skinke, persilledrys og hjemmebagt brød på lokalt mel. Vi var særdeles godt tilfredse.

Dog skifter jeg skinken ud med fjordrejer eller stenbiderrogn næste gang!


Citronsauce
2 æggeblommer
2 spsk lunkent vand
½ tsk salt
saften fra 1 lille citron
125 gram smør

Smelt smørret, lad det lige bruse op, men endeligt ikke brune. Kom æggeblommer, citron, vand og salt i et højt blenderglas, og pisk det med piskeriset til din stavblender til det er skummende og begynder at tykne en anelse. Tilsæt så det varme smør lidt ad gangen, mens du konstant pisker. Bliv ved til alt smørret er brugt, smag til, og tilsæt evt mere salt eller citron.

Superdejlig sauce til fisk, lyse retter, forårsgrøntsager etc.


Se det lille hus har fået fin ny facade .... mangler som sagt sokler, sålbænke og verandaen skal naturligvis også males over det hele! Jep, jep - vi med hus og have har nok at se til!!

God søndag derude - her må arbejdes og males videre! Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Kære Tante Sød.
    En lille hilsen, jeg vil bare sige, det ser hyggeligt ud, dit lille "landsted". Jeg kan godt lide dine blomster foran dit udhus, må det være. Det er sikkert en hyggelig veranda, mon du har fået plantet dine højbede til.
    En dejlig forårsret du viser.
    hilsen jessie

    SvarSlet
  2. Kære Jessie - mange tak for de søde ord. Ja, der skal mange blomster til for at det ser ud af noget, og jeg er først ved at finde ud af det med haven. Har lige sat lidt flere lyserøde blomster ved fliserne op til udhuset. Ja, du kan tro jeg har fået sået i mine højbede, jeg vander flittigt og i dag så jeg allerede de allerførste helt små spirer:-) jeg er allerede lidt bidt af det. Kh Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...