Sidevisninger i alt

mandag den 5. maj 2014

En kur, der Duer?

Hurra for en sundhedsbog uden opskrifter:-) Verden mangler jo ærlig talt ikke opskrifter (siger jeg, der blogger opskrifter!), så faktisk synes jeg i sig selv det er en kvalitet ved den nye bog fra Henrik Duer - manden som er kendt fra TV3's slankeprogrammer med den usympatiske titel "Ekstremt fed". Henrik Duer selv virker derimod selv sympatisk, nede på jorden og kommunikerer både mundtligt og her i bogen helt i øjenhøjde med de fleste af os andre.

Jeg brød mig ikke om hans programmer i første sæson, da det blev fremlagt som om alle var nødt til at få en Gastrik Bypass operation for at klare det - det er jo heldigvis løgn, og jeg sætter et stort spørgsmålstegn ved sundheden i den måde at komme ned i vægt på. Jeg lever selv hellere som overvægtig end udsætter mig for de risici den operation indebærer! Sundhed er meget andet end at være slank, selv om det da ville være rart at være det:-)


Den her bog rummer til gengæld masser af snusfornuftige hverdagssandheder, som det er rart at få gentaget, få bekræftet, integrere, gøre til gode vaner osv. Måske er der ikke de store nyheder i bogen, men at tabe sig på den sunde og vedvarende måde, tror jeg også indbefatter en masse af det, vi godt ved allerede, men som mange af os har svært ved at gøre og blive ved med at gøre. 

Bogens grå og meget lidt visuelle indtryk gjorde at jeg ikke havde de store forventninger til den, men jeg er glædeligt overrasket, og flere af kapitlerne er rigtigt motiverende at læse. Her er ikke en masse regler og forbud, men simpel hverdagsmad i de rette mængder, og man lukker bogen med en tro på, at alle kan tabe sig. Det er aldrig for sent. Træning og motion fylder meget i bogen, og det sætter for mit vedkommende den helt sorte samvittighed i gang. På den ok måde faktisk. Jeg ved jo godt, hvor skidt inaktivitet er for helbredet! Det fik jeg lige ind på lystavlen igen. Det gode er, at også alm gåture og mere hverdagsbevægelse tæller for os, der slet ikke er i gang! Så når jeg roder i haven, gør rent osv., så motiverer det lige til at gøre lidt mere.


Det er tydeligt, at Henrik Duer må have en NLP-baggrund (som mig selv). Han gør meget ud af, hvordan man mentalt og i omgivelserne kan støtte sig selv i projektet. Noget som de fleste andre kure ikke rigtigt omtaler. Og det er sandt, at vores personlige overbevisninger og værdier kan have en stor betydning for succes eller ej.

Jeg vil fremhæve bogen for mange gode eksempler og fortællinger, man kan spejle sig i. Og det bliver overbevisende, fordi Henrik Duer tydeligvis ved, hvad han taler om. Han har faktuelt hjulpet rigtigt mange mennesker betragteligt ned i vægt. Så bogen er troværdig og motiverende, fordi han har resultater bag dem. Respekt for det!


Alt i alt som sagt et rigtig fint indspark i sundhedsdebatten - ta' hvad du kan bruge og lad resten ligge princippet, som jeg ser det. Skulle jeg give et enkelt forbedringsforslag, kunne jeg ønske mig et mere muntert layout og lidt fotos - dette mangler helt, og da jeg er meget visuel og elsker farver, så er det ikke den første bog, jeg ville gribe ud efter i boghandlen:-)

Afsted med mig ud i haven og få brændt nogle kalorier af! Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...