Sidevisninger i alt

tirsdag den 20. maj 2014

Det gode helbred

Vi kender dem godt alle sammen - de officielle kostråd. Alligevel er det nok de færreste af os, der følger dem hele vejen igennem. Vi har hver vores lyster og "udfordringer". Men lytter og lærer hele tiden, og gør vores bedste de fleste dage.


En overlæge og en forsker fra Kræftens Bekæmpelse har for nylig forfattet en bog på baggrund af en stor befolkningsundersøgelse, som beskriver sammenhænge mellem vores kost og kræft. Både den gode kost, der hæmmer kræft og den nedbrydende kost, der øger risikoen for kræft.


Bogen er saglig, og fyldt med fakta som ikke er til at negligere. Personligt gør jeg allerede meget af "det gode". Men jeg blir bestemt ramt, selv om jeg godt ved meget af det i forvejen. Men fx er overvægt bare en stor risiko! Øv, det er svært at forstå, jeg ikke klarer at komme af med den risiko i  mit liv:-) Til gengæld tror jeg på, at dét at lave sin mad fra bunden af uforbejdede råvarer er rigtig godt for os. Jeg undgår stort set alt halv- og helfabrikata og underlige E-numre og anden kemi i maden, og spiser overvejende økologisk. Jeg spiser meget lidt kød, drikker meget lidt alkohol, ryger ikke og får pænt meget grønt og frugt. MEN så er der sukker og smør!


Men hey - jeg tror forresten osse at psykisk balance spiller en stor rolle for et godt helbred. Nære og nærende relationer, meditation, undgå stress osv. Være taknemmelig, nyde og glædes.


Udover de informative tekster, er bogen fyldt med smukke fotos og lækre og inspirerende opskrifter til sunde måltider til alle døgnets tider. Her er også fristende drikke og lidt til den søde tand. Maden i bogen kan alle lave, og jeg er sikker på dem, du serverer for får stimuleret appetitten. Her er meget for både øjnene og maven, så jeg anbefaler gerne den lækre bog fra Politikens Forlag.


God læse- og spiselyst:-)

Sponseret indlæg Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...