Sidevisninger i alt

fredag den 26. august 2011

Agurkesalat med rød peber

Det er i sandhed årstid for sylte og henkoge, og i sidste uge, da jeg havde fået agurker fra venindens kolonihave skulle de også transformeres til gemme-lækkerier:-) Og igen var det inspiration fra Lone Landmand, hvis agurkesalat er mere lækker end de flestes.... den kan klart anbefales.


Jeg halverede Lone Landmands opskrift, og du får den her i min version:

1 kg agurker (ca. 4 stk)
2 røde øko pebre
2 rødløg
1 bundt dild
500 gram groft salt
2½ dl hvidvin
2½ dl øko æbleeddike
1½ dl rørsukker
Kværnet peber
1 tsk knust chili

Halvér agurkerne og skrab kerner ud med en ske. Skær dem i skiver, som du ønsker. Rens pebre for alle frø og hvide ribbe og skær dem i små tern. Skær rødløg i tynde halve skiver. Bland det hele og hæld saltet over og bland. Lad stå et par timer, sådan at vandet driver af agurkerne. Herefter vrides det hele godt, og skylles i flere hold iskoldt vand. For hver skylning lader du det stå i vandet 10 min. Jeg måtte skylle 4 gange inden saltsmagen var tilpas.

Kog lagen op af de øvrige ingredienser på nær dilden. Kom grøntsagerne på skoldede glas og hæld den kogende lage over og tilsæt dild. Lad stå mindst et døgn inden du begynder at forsyne dig med herlighederne.


Og her er så de færdige glas klar til spisekammeret. Jeg skolder glassene med kogende vand, og kører derefter lidt alkohol (rom eller vodka) rundt i glassene, da jeg gerne vil være fri for at bruge atamon, som er noget giftigt stads og helt unødvendigt, når man heller ikke vil opbevare i årevis. 


Det er bare et superlækkert "surt" tilbehør både til varme kødretter, oven på pålæg, oven på en hjemmelavet hotdog osv. Tak Jane for de skønne agurker:-)

Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...