Sidevisninger i alt

tirsdag den 16. august 2011

Chokokage med hasselnødder og ribsskum

De ultimativt sidste feriedage skal nydes i fulde drag, og i går havde to af mine veninder "bestilt tid til at komme i hækle-skole":-) Så den ene dukkede op først på eftermiddagen, og den anden om aftenen. Der blev snakket og hæklet dagen lang! Og man kan jo ikke besøge Tante Sød uden at der er gang i ovnen, så i dag blev det til en rigtig lækker kage med nødder, chokolade og ribs.


Kagen består af en chokoladebund med hasselnødder, som man fylder med letpisket fløde med ribs og drysser et fint lag flormelis på til sidst... den er let at lave og alligevel luksus-agtig...Opskriften kommer her og er fra Lademanns gamle bøger.

100 gram blødt øko smør
125 gram rørsukker
4 gode æg
125 gram mørk chokolade
150 gram finthakkede hasselnødder
100 gram øko mel
3 spsk kakao
2 tsk bagepulver
400 gram ribs
2 spsk sukker
2 dl fløde
1 spsk vanillesukker
2 spsk flormelis

Smørret røres godt sammen med sukker, som skal opløses helt. Æggene deles i blommer og hvider. Hviderne piskes stive. Chokoladen smeltes over vandbad, og røres sammen med æggeblommerne og nødder tilsættes. Dette blandes med smør+sukker. Mel blandes med kakao og bagepulver og sigtes og vendes hurtigt ind i dejen. De piskede æggehvider vendes forsigtigt i tilsidst. Bages ved 180grader i ca. 40 minutter. Ribs og flormelis + vanille blandes i den piskede fløde. Skær toppen af kagen, læg ribsskummet på og så smuldrer du toppen hen over. Drysses med et tyndt lag flormelis - husk evt. at holde lidt ribs tilbage, som du kan pynte kagen med. Det glemte jeg selv, men det havde set fint ud:-)


Så er der gang i sofahyggen ....


Det blev også igen til det gode valnøddebrød, som jeg ofte vender tilbage til, og som mine gæster også var vilde med.


Og se så lige for en superlækker værtindegave ..... de fedeste store muffinforme i silikone. Dem glæder jeg mig rigtig meget til at få afprøvet. Og søde søde karklude og skuresvampe. Det er da kært i stedet for det sædvanlige kedelige. Den gave blev jeg rigtig glad for.


Min anden veninde har lige været ude at rejse, og havde været sød at købe et par ting, som bare skal stå på mit badeværelse. Parfumen White Linen, som jeg stadig bare elsker her mange år efter jeg fik den første gang ..... og en lækker dagcreme. Jeg forsøger nu ellers også at skifte mine plejeprodukter ud med økologiske varianter, men jeg må desværre indrømme det ikke går helt godt. Jeg synes ikke altid, de virker lige så godt som de kendte mærker. Er der nogle, der kan anbefale en god økologisk dagcreme til voksen hud?


Og se også lige her - min anden veninde havde tømt sin kolonihave, og kom med en stor pose af de lækreste solmodne tomater, en stor pose ribs og nogle saftige agurker. Det er bare det bedste at få sådan en gave, når man ikke selv har adgang til grønt direkte fra planterne. Så jeg tror, jeg skal prøve at lave ribsgele for første gang nogensinde... og har også planer med agurkerne i dag....

Nyd en fin sensommeraften Print denne artikel

4 kommentarer:

  1. Nøj den kage ser lækker ud... Piskefløde med choko/nøddekage og det syrlige fra ribs - den må smage forrygende!

    Og sikke fine gaver - super lækkert!

    Endelig fik jeg pakket give away'en ned til dig, og sender den med posten i morgen.

    /G.

    SvarSlet
  2. Hej Gitte - det er nemlig rigtigt at det syrlige fra de små smukke bær og så nødder osv var en god kombi:-)

    Åhh, hvor jeg glæder mig til at se hvilken farve den har i virkeligheden. Som du ved ELSKER jeg ny neglelak! Har selv lige købt en helt lyserød fra Nilens Jord for første gang, og den er virkelig god, hvis du ikke kender den. Og tørrer dejligt hurtigt...Men jeg kigger spændt i postkassen de næste dage:-)

    SvarSlet
  3. Decubal har lavet en øko-serie som kan købes på apoteket :-)
    http://decubalplus.dk/produkter/ecological.aspx
    VH Jette / Villa Ko

    SvarSlet
  4. Hej Jette : Den har jeg godt set - vil jeg overveje at prøve. Tak

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...