Sidevisninger i alt

lørdag den 8. oktober 2011

Kyllingelasagne med svampe og spinat - og en dessert

Igår stod den på fredagshygge med en veninde - hmm, og der gik lidt for meget rødvin, spil og det der er værre i den! Nå, men hyggeligt var det:-) Jeg ville prøve en opskrift fra Spis Bedre 9/2010 på denne lasagne med kylling og spinat. Jeg tilføjede selv svampe, fordi jeg synes det passede rigtig godt, fordi det er sæson og fordi ekstra grøntsagsfyld altid er godt! Den blev virkelig god - cremet og mild og ledsaget af et stort fad grøntsager også ernæringsrigtig vil jeg mene.


For at få sådan et fad på middagsbordet skal du bruge:

3 kyllingebryster (jeg brugte en hel øko kylling, som jeg kogte suppe på først, og brugte herefter alt kødet på
   nær et enkelt lår, som jeg har til idag, og så har jeg lækker fond til en anden dag!)
2 tsk grilkrydderi - jeg brugte revet muskat og Herbamare urtesalt
350 gram frisk spinat - jeg brugte et par håndfulde frossen helbladet øko spinat
1 bakke brune svampe, som blev ristet på panden først (ikke i opskriften)
1/4 piskefløde
2 dl tør hvidvin
250 gram friske lasagneplader
1 pose revet øko ost
2 dl friskrevet parmesan (80 gram ca)

Hvis du bruger rå kyllingebryster skal disse steges først og skæres i stykker. Jeg plukkede som sagt kødet fra en hel kylling. Drys krydderier over. Lad spinaten falde sammen i en gryde/tø den op, der må ikke være væde ved. Kog fløde og vin sammen ca 5 minutter. Tilsæt salt og peber.
Kom lidt vinsauce i bunden af dit fad. Læg lasagneplader og derefter spinat, svampe, kylling og revet ost. Fortsat med 2 lag mere. Dæk fadet med lidt vinsauce og revet parmesan. Gratineres midt i ovnen ved 220 grader i ca. 20-30 minutter. Hold øje så parmesanen ikke bliver for mørkt.



Her bygges der op til lækker comfort-food.....


Fadet klar til at komme i ovnen .....


Denne salat hedder Gado-gado (spørg mig ikke hvorfor!), og består af letkogte gulerødder, bønner, broccoli, rå bønnespirer, agurk og forårsløg. Dressingen udgør forskellen og gik godt til den milde lasagne:

2 dl usaltede cashewnødder
3 fed hvidløg
½ dl sukker
saften fra en citron
2 spsk vand

Alt blendes til det er så fint som muligt - bliver en tyk "grød", som fordeles hen over grøntsagerne.


 Måske ikke verdens smukkeste salat, men sundt og godt og kan udgøre en vegetarisk frokost sammen med godt brød.


Og så lige et billede af min egen tallerken ..... rigtig godt faktisk:-)


Det uartige punktum for middagen kom på bordet lidt sent, og billedet er taget i stearinlysets skær, så man kan nok ikke helt se, hvor mums den var. Men lækker rabarberkompot kogt med en stjerneanis, dertil en fed  vanillecreme med masser af vanille og i bunden og på toppen krokant med pistacie og mandler. Uha, der gik jeg død!


Min ellers særdeles praktisk anlagte veninde bliver nødt til at blive udstillet og hånet lidt for det her! Da hun skulle åbne vin, satte hun holderen til min proptrækker hen over flasken, så den nu sidder uhjælpeligt fast!!! Vi måtte hælde vinen gennem holderen og jeg må vente på, der kommer en mand i mit liv forbi, som kan hive den løs igen!!! Tak skøre Merete - rart at ha' noget på dig:-) 
Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...