Sidevisninger i alt

søndag den 17. april 2011

Gårdbesøg i solskin på en palmesøndag....

TAK for en skøn skøn dag i det dejligste solskin med to søde veninder, som ikke havde mødt hinanden før ... vi drog afsted tidligt på formiddag på tur ud i det blå! Første mål var besøg hos Isabella Smith på Hesede Hovedgård ved Haslev. En dejlig butik med tøse-ting til hus og have, hvor man som kvinde altid kan finde noget at shoppe. De holder i øvrigt lagersalg i påsken, og det var rigtig godt sidste år med store besparelser. Jeg gik dog langt fra amok idag, men der er jo altid lidt man bare må eje.....

Så var det allerede tid til frokost på det nærliggende Villa Galina - restauranten ligger helt vidunderligt. Nærmest midt i skoven og helt ned til skovsøen med udsigt til trætoppe, rapænder og ren idyl. Stedet hører i øvrigt til Gisselfeldt Gods.Jeg har været der en gang tidligere og havde lyst til at besøge stedet igen. Og det endte med at vi blev hængende der meget længere end planlagt, og det er jo et kompliment i sig selv. Vi havde det SÅ dejligt på alle måder. Egentlig var der fuldt optaget udenfor da vi kom, men straks tilbød den utroligt søde og venlige unge tjener at hente et bord et andet sted, og sætte ned på førsteparket med fri udsigt lige ned til søen og med sol og høj himmel. Allerede dér følte vi os godt modtaget.

Vi bestilte hver sin forskellige sandwich - jeg fik den her virkeligt appetitlige anretning med nyristet brød med flotte skiver af mør og lidt lun culottesteg og med masser af tilbehør og en slags hjemmelavet grov og lidt sød pickles/remoulade. Jeg glemte at tage billeder fra starten, så her har jeg allerede indtaget noget af den .... men mums den var god med cornichoner, tomat, ruculla osv. Jeg var helt tilfreds med mit valg!

Mine medspisere valgte henholdsvis sandwich med laks - og der var fine skiver i flot mængde i godt brød og frisk dild osv. Og tallerkenen til højre var en corque monsieur med salat, og begge mine veninder var lige så tilfredse som jeg. Dertil drak vi nogle lækre og friske orange-lemon drikke, som var rigtigt dejlige. Og en stor kande vand kom ind helt af sig selv og uden beregning.

Vi kunne sagtens have undværet dessert - men den charmerene tjener fristede med stempelkaffe og hvad han kaldte hindbærfragilité. Vi kiggede på hinanden, og er åbenbart nemme at lokke med. Vi besluttede at bestille 2 portioner og så dele. Og straks tilbøde tjeneren at anrette de 2 portioner på 3 tallerkener. Det synes jeg er rigtig god og venlig service, og jeg kender ikke nogen københavner-steder hvor man kan opleve sådan en service. Dog vil jeg nu ikke kalde hindbær-desserten for en fragilité - det var mere lagkagebunde med en mousse imellem, men den smagte dejligt og hjemmelavet. Men hvis man havde ventet en fragilité ville man blive skuffet. 

Hvis du kigger godt efter kan du skimte søen i baggrunden ... og se lige det glade stel, der blev serveret af ... vi var nu allerede fuldstændigt i godt humør, men ellers kunne man da blive det nu. Alt i alt en virkelig god oplevelse, og til særdeles rimelige penge. For sandwich, drikkevarer, stempelkaffe og hindbærkage blev det 215 kr. til hver - vi synes, det var hver en krone værd, og vil helt sikkert besøge stedet igen i løbet af sommeren. Betjeningen fra både en ung kvide og den unge mandlige tjener var smilende og servicemindede. Man kan gå en dejlig tur i skoven rundt om søen bagefter, hvis man synes anretningen var lidt rigelig.

Herefter var næste mål at besøge Kærsgård Gårdbutik i Haslev, som jeg længe har ønsket at se. Jeg købte i efteråret nogle flotte fasaner fra dem, som gårdejer Lars tog med til Valby, hvor han arbejder. Men i dag havde butikken gjort ekstra ud af det, da det var palmesøndag og måske også fordi mange af de økologiske gårde holdt åbent hus idag og lukkede køerne ud på græs. Vi blev meget venligt modtaget af Jette og Lars, som driver stedet med stor dedikation, og der emmede i det hele taget af god stemning.

Vi kom desværre meget sent, fordi tiden var løbet fra os på det skønne Villa Galina, men vi ankom til en utrolig hyggelig gårdsplads, hvor der var sat borde og bænke op sammen med en masse halmballer, og flere borde med fine filtede og strikkede håndarbejdsting, og en bod med økologisk vin og hvidløg. Og grillen havde også været i gang i løbet af dagen. Og de to sødeste golden retrievere lå og hyggede sig i det gode vejr, og tog i mod os. Alt så pænt, rent og indbydende ud.

Her er der allerede gang i handlen i butikken, som er en virkelig pæn og velassorteret gårdbutik. Hylderne bugner med de lækreste delikatesser, og det var svært at vælge, hvad der skulle med hjem. Vi kunne nemt være blevet fristet endnu mere! Vi fik smagsprøver af en spændende birkevin, som vist er noget af det nyeste, og smagte også en fantastisk dejlig dansk kirsebærvin fra Lolland, som virkelig smagte af sommer og kirsebær - så sådan en flaske måtte jeg have med.

 Her er en af de fyldte reoler .... uha, det er gode sager....

Her er frysere med kød i mindre portioner, frisk pålæg osv. Kærgård er desværre ikke økologisk drevet, men med stor stor respekt for dyrevelfærd helt tydeligt. Vi kunne frit gå rundt til høns, lam, får og kalve og alle dyr så ud til at have det rigtig rigtig godt. I pæne stalde med frisk strøelse og adgang til det fri. Ja, hønsene gik såmænd hen og drillede hunden lidt.

Når jeg føler mig sikker på at dyrene har haft det godt og frit , og ikke er blevet udsat for lange transporter inden de slagtes, så er det ok for mig at gå på kompromis med økologien. Faktisk fortalte Lars, at de kalve de har,  får lov at leve godt hos dem i 10 mdr, og det er ellers "rester" fra konventionel drift, som normalt ofte bliver aflivet ved fødslen. Desværre bliver de her kalve stadig taget fra deres mor, når de er 2 dage gamle, og lever de første 3 mdr. i en stald. Og dét er jeg ikke helt glad for!! Men det er bedre for dem at få et godt liv i næsten et år og blive brugt til noget godt end bare at være blevet født til at skulle være affald!!!!. Det er jo helt grotesk. Vi burde faktisk spise mere dansk kalvekød, da der så ikke ville være behov for at aflive tyrekalvene ved fødslen. Men ja, økologisk er stadig bedre - de får lov at være hos deres mor væsentligt længere tid.

 Her er så høsten fra Kærsgård - den smukke danske kirsebærvin, honning på solbærbuske, en grøntsagsbearnaise, og ketchup fra Stokes, som jeg har læst så meget om, og som man vist bliver afhængig af. Og så lige rosmarin og hvidløg i to udgaver.
Til fryseren købte jeg hakket kalvekød, hakket lammekød og to pakker god kalveskank.  Jeg har drømt om osso buco hele vinteren, men ikke fået det, fordi jeg nægter at købe det ringe frosne kød, man ser i supermarkeder. Så nu har jeg kalveskank til osso buco af god kvalitet, og bliver nødt til at lave sådan en omgang simremad, selv om det hører vinteren til. Men mon ikke der kommer en regnfuld forårsdag, hvor man sagtens kan forsvare den sidste simremad i denne omgang ....om der så er høj sol, vil jeg se frem til osso buco efter alle kunstens regler ... jeg mener Louisa Lorang har en god opskrift med gremolata på sin blog!!!!

 Nå, ja - her er tøse-indkøbene fra Isabella Smith - små farvestrålede plasticbøtter, lækre amerikanske små muffinforme i lavendel og rødt, en dejlig håndsæbe, nye gammeldags vaflede karklude og så måtte jeg også bare igen købe en salmiaklakrids fra Johan Bülow! Altsammen helt, helt uundværlige ting!!!!!!
Vi var enige om, at dagen var tilbragt perfekt for sådan nogle københavner-koner.. så jeg kan varmt anbefale at du går i vores fodspor:-)
Print denne artikel

5 kommentarer:

  1. Jeg blev helt nostalgisk, da jeg læste dit indlæg, for der kom jeg flere gange som barn sammen med mine forældre, og jeg elskede stedet. Det er dog... hm... 15 år eller mere siden, at jeg sidst var der, men det lader til, at jeg må tage forbi der igen med så pæne ord, du har om stedet :-)

    (og den der gårdbutik... den vil jeg have med hjem :-D)

    SvarSlet
  2. Uuuhmmm, en dejlig dag i sol og godt selskab... Skøn læsning!

    SvarSlet
  3. Piskeriset: Hvor sjovt at du fik barndomsminder - det er jeg glad for. Der er bare så smukt i det område i det hele taget. Jeg håber for dig du finder tid til en tur forbi begge steder når nu det er "memory lane" for dig. Dejligt at ramme en læser:-)

    Fru Skjold - tak fordi du kan li' at læse med. Det er jeg glad for at vide.

    KH Marianne

    SvarSlet
  4. Hej.

    Godt det ikke er mig der bor ved Isabella og de andre gårdbutikker - nej nej jeg er ikke spor misundelig kan du høre:-)
    Jeg har aldrig besøgt hendes butik, men har købt en del over nettet, lækre og nuttede ting har hun. Jeg tror jeg ville gå amok hvis jeg besøgte hende - bor i det nordjyske.
    Mange hilsner
    Charlotte

    SvarSlet
  5. Hej Charlotte - Hvor hyggeligt med "gæster" fra det nordjyske, og hjerteligt velkommen på min blog. Jeg kommer oprindeligt fra Århus, og mine forældre havde sommerhus i Hirtshals, så jeg elsker vesterhavet, hvis du bor der i nærheden:-)
    Ja vi er vist mange tøser, der sagtens kan bruge et mindre arveforskud i den slags butikker!! Og selv om jeg ikke har så langt som dig, så skal jeg heldigvis også køre over 50 km for at komme dertil, og det er vist meget godt:-)

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...