Sidevisninger i alt

tirsdag den 12. april 2011

Thyra Frank og Pippi Langstrømpe - værdier, der er værd at gå efter?

Thyra Frank og Pippi Langstrømpe. I lækre faste bogbind i glade farver. De her 2 bøger fik jeg i gave sidste uge af mine gamle studievenner, og jeg blev SÅ glad! Mage til velvalgt gave skal man da lede længe efter... kender I følelsen, når man sådan bliver virkelig glad for en gave, fordi den rammer noget i én? Jeg følte mig set, hørt og forstået med de her to tykke bøger, der bare skreg på at blive læst NU...

Jeg ville ønske, jeg stadig havde til gode at læse bøgerne. Men jeg kan helt sikkert godt finde på, at læse dem begge to igen. Thyra og Pippi kunne have fundet sammen om en masse fælles værdier - de forstår begge til fulde at NYDE livet, GLÆDE andre, LEGE med andre, se MULIGHEDERNE i tilværelsen, se mere fremad end tilbage. Jeg tror, de ku' ha' holdt en gigantisk fest sammen - nå, ja og sammen med mig selvfølgelig.

Jeg elsker fx Pippi for at sige "Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg godt". Sådan tror jeg næsten også at Thyra tænker. Jeg elsker Pippi for at gå baglæns, hvis hun har lyst ... må man måske ikke gå, som man vil? Det er værd at huske på. Og hendes logiske sans når hun siger til Tommy og Annika "Måske skulle I tage og gå hjem nu, så I kan komme igen imorgen. Hvis I ikke går hjem, kan I jo ikke komme igen, og det ville være en skam":-)

                            
Så er der Thyra. Som mener at alle har ret til et liv, hele livet. Som med sit medmenneskelige livssyn favner alle mennesker omkring sig, og som ikke overraskende også er en meget store dyreven. Sådan levede Pippi også. Thyra deler ud til andre af både sig selv og sine midler på alle måder. Pippi var heller ikke bleg for at give væk af sine guldmønter. Og måske allermest af alt dele ud af knus og kærlighed. Og have evnen til at respektere at andre er forskellige fra dem selv. Som Thyra siger - det vigtigste er at holde af, holde om og holde ud.

Et af mine nytårsfortsætter var at møde Thyra Frank - det skal jeg heldigvis til et foredrag midt i juni. Så må jeg sørge for at få hende til at signere sin egen bog, og mon ikke jeg skulle få fat på et eksemplar mere af Pippi, som jeg kunne forære hende. Tænk, hvis hun også ville føle sig set, hørt og forstået.


Tænk hvis de to damer her ku' dele statsministerposten. Gad vide hvordan deres 2020 reform-plan ville se ud?


I øvrigt er Pippi-bogen fyldt med skønne tegninger, og Thyras bog fyldt med billeder fra hendes liv. Jeg kan varmt anbefale dem begge. Print denne artikel

1 kommentar:

  1. At fortsætte er et udsagnsord.

    Forsæt er et navneord, som betyder, at man sætter sig noget for, at man har til hensigt at gøre/ikke gøre noget.

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...