Sidevisninger i alt

lørdag den 28. maj 2011

Fuldkornsforårsruller

Advarsel - de her er vanedannende! Det ser måske ikke sådan ud, men nøj hvor er de gode de her hjemmelavede forårsruller i den sprødeste fuldkorns-indpakning!
Jeg har før prøvet at lave mine egne forårsruller, men det var med hjemmelavet dej, og det var alså ikke noget hit. De her til gengæld - det tror jeg ikke man selv kan lave så lækkert. Dejen er købt hos Aarstiderne denne uge som ekstravare ved siden af grøntsagskassen. De solgte for første gang 4 pakker (à 10 stk) til 99 kr. Og da jeg har læst om dem hos flere andre bloggere, så skulle jeg også prøve dem.

Jeg besluttede at lave nogle helt klassiske ruller her første gang, og brugte ikke nogen opskrift, men tog, hvad jeg synes der hører til i klassisk forårsrulle. Så det blev til et finthakket stort løg, en dåse bambusskud, 1 træt gulerod, der sagtens kunne bruges til det her, en bakke bønnespirer, det meste af et lille spidskål (fordi det var med ugens kasse) og så en pakke øko hakket oxe med 3-7% fedt, så de blev så magre på den måde som muligt.
Alt blev finthakket - og det er da en pæn bunke grøntsager, der kommer i. Her kan du også se pakken med forårsrulledejen. Beklager det dårlige lys...
Så var det bare at starte med at svitse kødet i lidt olie, og derefter alle grøntsager med ned i panden, og lade dem falde godt sammen. Krydre med salt, peber og lidt balsamico. Man kunne også have tilsat karry eller chili, hvis man var i det humør.....

Der blev en stor portion fyld, og jeg troede det var alt for meget, men overraskende nok så bruge jeg alt mit fyld til de 10 ruller, jeg lavede. Så man får faktisk spist flere grøntsager end man lige skulle tro ...man forbinder jo ikke ligefrem forårsruller med noget sundt, og det kan man måske stadig ikke sige, men alligevel .... det hjælper på samvittigheden at se den pænt store bunke grønt, der kom i ......
Når fyldet er kølet lidt af, så er det bare med at begynde at fylde og rulle:-) Jeg lagde dejen mellem et fugtigt viskestykke, så de ikke nåede at tørre ud, og de var også nemme at adskille på den måde. Der var ingen af dejpladerne der gik i stykker, selv om de er helt fine og tynde. Det var meget nemt at arbejde med. Du laver lige en gang melklister af lidt hvedemel og vand, som du bruger til at klistre dejen sammen med, når de skal lukkes.
Så ligger her 10 nydelige ruller - næste gang har jeg endnu større føling med at fylde dem, og måske få dem helt ens i størrelse..... men skidt da med det, man må gerne kunne se de er hjemmelavede. Så er de klar til at stege. Jeg brugte et godt lag neutral olie i en sautepande og det rigtig fint og nemt. Man kan også lave en rigtig friture, men det er ikke nødvendigt. Næste gang vil jeg prøve at pensle dem med olie, og stege dem i ovnen for at få en mere fedtfattig udgave.
Du får lige billedet af de små lækkerier igen - de smagte virkelig godt! Idag orkede jeg ikke at lave tilbehør, men en stor salat havde været fint. Eller måske ligefrem kogte ris med karrysovs, hvis det er favoritten og skal mætte mere eller række til flere munde.

Jeg glæder mig til de 3 andre pakker, jeg har liggende i fryseren nu. Der er jo uanede muligheder for at variere fyldet. En gang ren grøntsager er jeg sikker på også er lækkert. Og måske noget med indbagt fisk?? Print denne artikel

3 kommentarer:

  1. Jeg prøver lige at kommentere sån her, for jeg kan ikke kommentere på mit googlekonto ligesom så mange andre..

    Dine forårsruller ser super lækre ud!
    Jeg gad godt prøve den fuldkornsdej, men vi får ikke fra Aarstiderne længere..
    Næste gang vil jeg lave en vegetarudgave med masser af grøntsager og måske nogle indiske krydderier..

    Hilsen MissMuffin

    SvarSlet
  2. Hej MissMuffin - vedr dine problemer med google-konto. Prøv at gå ind til En Blog Om Mad (Carla), hvor jeg har lagt et svar om hvordan det løses (jeg har haft min kloge it ven på sagen). Så kan du kommentere igen:-)
    Ja, jeg skal også prøve en vegetarudgave, og har også lyst til noget med fisk. Den fuldkornsdej var bare helt perfekt, men jeg tror heller ikke man kan købe den andre steder desværre.
    KH Marianne

    SvarSlet
  3. Det må jeg kigge på- jeg har løst det inde ved mig selv ved at ændre på kommentarfeltet.
    Er dit kommentarfelt som pop-up eller en selvstændig side er det ikke noget problem at kommentere, kun når kommentarfeltet er under indlægget som her på din side..

    Jeg er lidt sart med fisk, så jeg er nok ikke så modig:)
    Vegetarmad er derimod li mig, så det skal afprøves!

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...