Sidevisninger i alt

søndag den 22. maj 2011

Varme hveder...til dem, der aldrig nåede det...

Så er den gal igen! Jeg er bagud! Fik aldrig bagt hveder, selv om jeg fik sådan en lyst til kardemomme ved at læse alle jeres andres:-) Min aften i går var jo som bekendt helt min egen - når man er single og får lyst til hveder kl. 11 om aftenen, så kan man jo bare gøre det uden at nogen tror, man er ved at miste forstanden!

Ved at kigge på andre opskrifter, mixede jeg min egen udgave, og de blev sindssygt gode. Ja, i al beskedenhed! De hævede rigtig flot, fik en skøn struktur, og smagen sad lige i skabet. Dem kommer jeg nok til at bage en anden dag, hvor det igen ikke er St. Bededag.

Her er de lige kommet ud af ovnen - duftende, men skal lige køle lidt af inden de kan flækkes.....
Du skal bruge:
42 gram øko gær
3 dl lun (øko let)mælk
500 gram øko hvedemel
2 tsk salt
50 gram rørsukker
1 spsk kardemomme
65 gram øko smør

Smelt smørret i mælken. Det skal nok køle lidt af, må kun være håndvarmt før du opløser gæren helt i blandingen. Tilsæt så salt, sukker og kardemomme. Og rør nu melet i. Mit passede lige med 500 gram, men mærk efter, der er stor forskel. Dejen skal hænge sammen, være glat og elastisk, men allligevel blød og smidig. Husk at ælte godt - enten 6-7 min i røremaskine eller 8-10 minutter ved håndkraft. Lad dejen hæve tildækket en lille time. Slå dejen forsigtigt ned. Den skal jo ikke dø, bare ha' et par skrammer. SS

Portionen gav mig 8 store hveder. Form til boller, som du gerne må forsøge at give lidt firkantet facon allerede nu. Sæt dem ret tæt i et fad med bagepapir. Hvis der er for stor afstand, bliver de jo bare til boller og det er ikke det, du er ude efter lige i dag. Lad efterhæve 30 minutter, mens du varmer ovnen op til 200 gr. Bages ca. 20 minutter. Skal ikke pensles med noget ...
Og her er så beviset på at det var værd at vente i en sen nattetime .... flækkede hveder, ristet i ovnen og med smør og min hjemmelavede lemon curd på den ene halvdel.... og jeg vil tro resten er lige så gode nyristede her dagen derpå. Dem får min fætter, når jeg kommer for at ribbe hans have for rabarber.
Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Bedre sent end aldrig og de ser jo gode ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe - ja, nemlig med det der bedre sent end aldrig. Smiler. De faldt heldigt ud:-)
    Søndagshilsner
    Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...