Sidevisninger i alt

søndag den 17. juni 2012

Jordbærcheesekage a la Klidmoster

Jordbærmonstret er løs! Så er du advaret! Den er godt nok go' den her skabning fra Klidmosters kyndige køkkenhånd:-)

Og det er bare med at få brugt nogle danske jordbær, mens de er på deres højeste. Da jeg forleden blev inviteret til middag med gamle kolleger, tilbød jeg fluks at medbringe desserten/kagen til kaffen. Og jeg havde ikke glemt at jeg havde set den her! Klidmoster's opskrift er til en form på 18 cm, men jeg ville gerne lave den i min 25 cm springform - så her får du min version, og der er ca. 10-12 stk. Men kig endelig på Klidmoster's opskrift, da der er virkelig fine anvisninger på fremgangsmåden.


Mazarinbund:
150 gram revet marcipan
115 gram blødt smør
115 gram sukker
60 gram hvedemel
2 æg - ikke for store!

75 gram mørk chokolade

Bland marcipan og sukker, pisk smørret og æggene i til en jævn masse. Vend til sidst melet i. Smør en springform på 24-25 cm, læg bagepapir i bunden, og drys rasp på siderne af formen. Fordel dejen i formen og bag ved 180 grader i ca 25 min eller til den er lysebrun. Afkøles helt i formen inden den tages ud, og lægges på serveringsfadet. Smelt chokoladen over vandbad ell i microovn, og pensl det på kagebunden. Lad stivne helt.

Jordbærpure og gelé:

300 gram øko jordbær (renset vægt - næste gang vil jeg bruge 400 gram) blendes med 2 spsk sukker. Sigtes gennem en finmasket si. Tag 1 dl fra til gele og resten skal i fyldet.

Gele laves lige inden, du skal bruge den ved at tilsætte 2 blade smeltet husblas til 1½ dl jordbærpure.

Fyld:
200 gram Philidelphia naturel flødeost
1/4 øko piskefløde
40 gram sukker
korn fra 1 vanillestang
skal fra ½ øko citron
1½ dl jordbærpure
4 blade husblas

Yderligere 1 bakke øko jordbær (400 gram) til pynt på toppen
Evt blåbær til pynt

Læg husblas i blød i koldt vand 5 min, og smelt herefter over vandbad og lad afkøle. Pisk osten med sukker og korn fra vanillen godt. Tilsæt jordbærpure og citronskal. Tag en skefuld af fyldet og rør sammen med husblas, og herefter dette tilbage i hele fyldet. Vend tilsidst den piskede fløde i. Læg ringen fra din springform hen over kagebunden, og evt med bagepapair rundt i ringen. Fordel dette på kagebunden og stil på køl mindst 3 timer.

Fordel forsigtigt lidt af jordbærgelen hen over fyldet, og læg herpå de skivede bær. Dæk det hele med et lag jordbærgelé. Pynt evt yderligere med friske blåbær, men det er nu ikke strengt nødvendigt. Stil kagen på køl - den er særdeles velegnet til at lave dagen før. Tag den ud en halv time før den skal spises. Den er bare rigtig skøn, og lige egnet til dessert og til kage til kaffen.


Den bedste kompliment kom fra 6-årige Nikolaj: Det er bare en totalt sej kage, du har lavet, Marianne":-) Og han blev helt lykkelig, da han fik resten af kagen med hjem til idag:-)


Inden kagen var vi i øvrigt budt på kølig rosé og snacks i haven:-)


En spændende varm forret med rejer i tomat med feta, krydderurter osv - og en bordherre/vært, der vist synes det var pudsigt at ta' billeder af hans mad:-)


Masser af dampede sommergrøntsager .... det er da lige til at blive i godt humør af de her farver


Mør, mør kalveculotte med lækre bagte kartofler, flere slags kryddersmør, og en dejlig svampesauce. Hvem der lige havde nogle rester! Print denne artikel

6 kommentarer:

  1. Orv, hvor er den fin - jeg er glad for at den faldt i god jord :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ikke så fin som din at se på, men er osse ok:-) Og smagen var i hvert fald helt til ug-kryds-og-slange:-) Man sku nok osse lige prøve den med hindbær, tror du ikk:-)

      Slet
  2. Åhha, har set kagen hos Klidmoster også - den ser simpelthen så god ud, den må altså prøves en dag!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaaa, det ska' du altså gøre! Du blir' populær hos andre og lykkelig indeni:-) Tak for hilsen. KH Marianne

      Slet
  3. Har han ikke misforstået kaninøre-konceptet? :-D

    Dejlig middag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jooo jeg ved heller ikke liiige hvad han ville kommunikere! Noget peace, love and harmony måske? Thi hi ... du ved, mænd ...

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...