Sidevisninger i alt

søndag den 3. juni 2012

Urtekrammede kartofler m/mørbrad

Samme aften som postbudet havde givet mig mit Urtekram, lå der en rest gamle kartofler i bunden af en pose og skreg efter omsorg og opmærksomhed... og vupti - i et snuptag fik de osse deres velfortjente Urtekram med kartoffelkrydderiet ..... og mens deres indre varmegrader steg i ovnen, tilberedte jeg resten af middagen, som endte med at bli' rigtig dejlig.


Jeg skrællede de triste kartofler, gned dem ind i lidt olie og 1-2 spsk af kartoffelkrydderiet, samt lidt groft salt. Det er en dejlig blanding af bl.a sød paprika, chili, hvidløg og rosmarin. Alt sammen krydderier jeg i forvejen rigtig godt kan li', så det kunne jo næsten kun gå godt. I ovnen ved 200 gr i ca. 40 min - undervejs vendte jeg dem rundt et par gange, og hældte et par skefulde vand ved halvvejs, så de forblev blanke og ikke tørrede ud.


Tilbehøret var en meget mør, saftig og velsmagende lille mørbrad fra Grambogård. Det er ikke øko kød, men dyrevelfærd vægtes højt på Grambogård, og det går fint an for mig. Og sjældent har jeg fået sådan en lækker mørbrad.

Jeg lagde kødet på en bund af svampe/løg-saute, og det udgjorde rigeligt både sauce og fylde sammen med lidt sprødkogt broccoli:

4-5 mellemstore løg i både
1 stor pose svampeblanding fra frost eller endnu bedre blandede svampe fra din grønthandler
lidt smør
2-3 spsk fløde
1-2 spsk æbleeddike
1 dryp honning

Steg løg og svampe i smørret indtil det falder sammen og karamelliserer en anelse. Tilsæt æblegastrik, fløde, salt og friskkværnet peber og smag til med en anelse honning evt.


Dampende varme krydderkartofler, som er en lækker variation til dem, jeg normalt selv krydrer. Jeg kan virkelig godt li' den her blanding, og selv om jeg egentlig går ind for man laver sine egne krydderblandinger, så har jeg helt overgivet mig til den her lette mulighed. Det tar et splitsekund at lave kartofler, som har et spicy, hot strejf uden at det er rigtig stærkt. Og som vil passe godt sammen med de fleste kødretter, og særligt til sommerens grill vil de være fantastiske. Steg dem også i en foliebakke på grillen - det er med garanti ekstra godt.

Så jeg kan varmt anbefale dig at prøve dem her - en gang imellem skal vi ha' lov at vælge de lette løsninger, så længe de stadig smager godt, er god kvalitet og oven i købet øko. Jubi for den slags overspringshandlinger:-)


Ønsker dig en smuk søndag - måske med en dejlig middag i vente! Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...