Sidevisninger i alt

onsdag den 3. juli 2013

Samsø Vafler - økologiske naturligvis

Som du måske læste i går, var jeg heldig at få helt frisk, mild kærnemælk hos vores økologiske ostemand, da han hældte vallen af dagens smørproduktion. Hos mig var der feriegæster, så noget af den liflige kærnemælk blev hurtigt omsat til de her skønne vafler på økologisk Samsø Mel:-) Så selv om der ikke er sommer udenfor, så blev det indendøre, da vi også fik hentet øko jordbær i nærheden.


En stor stak tykke vafler - sprøde udenpå og bløde indeni. Helt som sådan en sommerdessert skal være ...


Der blev linet op med jordbær sirup med peber fremstillet af en lokal producent - nå ja, og så letpisket øko fløde ....


Opskriften får du her:

350 gram Hvedemel
2 store æg fra en privatejet Samsø høne:-)
1 dl lyst øko rørsukker
2,5 dl kærnemælk fra Bent i Kolby - øko naturligvis
1 dl vand som desværre ikke er helt fri for sprøjtegifte
1 tsk øko bagepulver
½ tsk natron
1 tsk kardemomme
125 gram smeltet og afkølet øko smør

Pisk sukker og æg til en luftig snaps, tilsæt kærnemælk og vand. Bland de tørre ingredienser og pisk dette i den anden blanding indtil det er helt uden klumper. Pisk tilsidst smørret i. Lad dejen hvile mindst 30 min.

Bag tykke vafler på et hedt vaffeljern, og servér med din favorit-topping.


Så er det bare at gå ombord - HAPS, sagde dem omkring mit bord:-) Print denne artikel

7 kommentarer:

  1. Uhm! Dit indlæg fryder mit hjerte, som banker for økologi :-)

    Randi

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig at høre, at du også er øko fan:-) Tak for hilsen

      Slet
  2. Marianne, altså - du roder rundt i det - "Du fik kærnemælk, da han hældte vallen fra smørproduktionen". Kærnemælk er biproduktet fra smørproduktionen (måske kan du huske det på "at man KÆRNER smør og får KÆRNEmælk i tilgift!"). Valle er biproduktet fra osteproduktionen, og det var det, du skrev, at du fik med hjem, og det, jeg syntes, du skulle prøve at bage brød med. Jeg forstod på din snak, at du fik BÅDE valle og kærnemælk med hjem i går. Ja, der er lang vej fra femte sal og til livet på landet :-), men du lærer det nok med tiden!
    Dine kærnemælksvafler ser meget indbydende ud!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, så er det godt at du er her til at rette mig og oplyse mig:-) Ja, der er langt fra 5. og til en landbrugsø:-) Tak for rosen

      Slet
  3. Pyt med det - bare vaflerne var gode - og det ser de absolut ud til at være:-)

    God torsdag til dig
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. tak kære Charlotte - jo, de var faktisk virkeligt heldige:-)

      Slet
  4. Tak for dejlig opskrift. Den bliver hermed nedskrevet i min opskriftbog. Jeg brugte lidt mindre sukker, lidt revet citronskal,fra økocitroner selvfølgelig ;o) og byttede lidt af smørret ud med mere kærnemælk . De blev virkelig gode og godkendt af familien, så tak for den.
    :o) Marie

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...