Sidevisninger i alt

fredag den 11. marts 2011

Chipotle..... hvad for noget?

Som jeg fortalte i går, fik jeg en dåse af noget, der hedder chipotle i gave fra en anden blogger. Jeg havde ikke hørt om det før, men da det skulle være suverænt at tilsætte til bl.a. god cowboy-chili con carne, så fangede det min interesse. Jeg holder altid øje med nye ting, og synes det er sjovt at afprøve gode nye opfindelser. Det er ikke helt nemt at få fat på det her chipotle i butikkerne endnu - jeg forsøgte selv i min lokale Irma, og to af de førende etinske grønthandlere på Frederiksberg, men det kendte det heller ikke. Selv var jeg jo så heldig at modtage en dåse i gave, som jeg nu har fået brugt på forskellige måder.

Chipotle er et produkt fremstillet at små hele chilier, som ligger i en sauce med bl.a. løg, og så dufter røget, når man åbner dåsen. Det kan også fåes som flydende, som krydderi osv. Hvis du googler chipotle, kan du også købe det på nettet i mange varianter, men det er måske lidt dyrt:-)

Det første, der blev lavet var endnu en omgang af den superlækre chili con carne, som jeg har givet opskriften på i et tidligere indlæg. Den tilberedte jeg igen til en sød gæst og denne gang med chipotlen. Uha, den blev hot!! Lækkert, men nok lidt for hot til mig. Men jeg skal nok bare spare lidt på den næste gang ...

Noget af chipotlen blev så brugt til at lave kryddersmør af - som I kan se her. Og det er helt simpelt - bare noget chipotle i blødt smør, som man ruller sammen til en pæn rulle, og lægger i køleskabet og skærer i skiver, som lægges på en god steak, bøf eller filet. Selv kom jeg den hen over en god frilands kalvefilet, som jeg skar i skiver, så smørret rigtigt kunne smelte ned til kødet og udgøre saucen. Hold da op, det er lækkert .... den her tallerken ser helt almindelig ud, men det var bare virkelig kræs efter min smag. Et godt stykke kød, lækre kartofler i ovnen og en helt sprød og lidt syrlig salat.
Salaten består af jordskokker, som jeg skærer i helt, helt tynde skiver. Og så tynde æblebåde af et sødt æble. Begge dele lægger jeg i vand med citronsaft, så det ikke bliver mørkt. Rist så en håndfuld pinjekerner på en tør pande, og hak lidt persille eller anden krydderurt.
Til sidst laver du en dressing af lidt olie, hvid balsamico, lidt sennep, lidt flydende honning, salt og peber og pisker den godt sammen, så den bliver cremet. Tag jordskokker og æble op af vandet, tør det godt af - og bland det med dressing, pinjekerner og persille. Det smager helt vildt godt og så knasende og lækkert.

Kartoflerne skærer jeg bare i grove både, koger dem 5 min - op i et ildfast fad, blander olie, salt, peber og drysser med nigellafrø (også kaldet jomfru i det grønne). Det ser fint ud, og giver også en god smag til de neutrale kartofler.

Og så bare lige en god steak på panden, så den stadig er rød i midten - og haps, en lækker servering.

God appetit og rigtig dejlig weekend
Print denne artikel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...