Sidevisninger i alt

lørdag den 12. marts 2011

Løvstikkesalat med avocadolie ... med konkurrencegén!!!

Nu kaster jeg mig sørme ud i at deltage i en opskriftskonkurrence, hvor jeg kan vinde 15.000 kr., og du kan vinde 11.00 kr til en middag for dine venner ved at få så mange som muligt til at stemme på mig. Men vi har tralvt - konkurrencen løber kun til den 27. marts:-) Meeeennn de to førende madbloggere har allerede over 1000 stemmer, sååååååå...

MEN KAST LIGE EN STEMME PÅ MIG HER FOR HYGGENS SKYLD

Jeg deltager fordi jeg har lyst, fordi det er sjovt, og fordi jeg har fået muligheden for at afprøve et nyt produkt - en avocadoolie fra Olivado - som jeg er faldet helt for - jeg har aldrig nogensinde været et konkurrencemenneske, så i sig selv kan det ikke få mig i gang. Mit bidrag er også lidt af principielle årsager - fordi konkurrencen har taget en cat-fight drejning, hvor det ikke mere handler om glæden ved at lave mad med nye lækre råvarer Jeg vil så gerne være med til at bringe det tilbage, hvor det hører hjemme - nemlig lyst, glæde og god og sund mad til gode folk.  

Jeg skal stille med 3 forskellige opskrifter, hvor olien anvendes, og denne her sprøde og smagfulde salat er mit første bidrag. Og det er så heldigt, at jeg faktisk er helt vild med den her olie - jeg kan ikke lide oliven, og synes også at olivenolie smager alt for meget af oliven - sjovt nok! Normalt bruger jeg mest rapsolie, men det er nu også lidt kedeligt i længden. Og denne her smukke, mørkegrønne avocadolie er bare virkelig, virkelig lækker. Den smager sindssygt godt i forhold til både olivenolie og rapsolie, og for at det ikke skal være løgn, er den endda sundere, fordi det indeholder de gode fedtstoffer der findes i avocadoen. Mums, den kommer jeg til at bruge rigtigt meget.

Jeg gik i tænkeboks - avocado .... hmmm. Jeg lukkede øjnene og fornemmede, hvad der smagsmæssigt passer perfekt til avocado - altså uden at der skulle rigtig avocado i! Det første jeg så for mig var citron, citronskal... så kom ærter og blomkål. Og her er så en superfood-salat - og det er avocadoolien, der gør den store forskel. Sammen med løvstikken forstås!!!

Den består i al sin enkelhed af løvstikke blandet sammen med blomkål, sugar snaps (ærter) og så dressingen med avocadolien. Den ser sådan her ud i min version .......


Her kan du se selve flasken med olien, så du kan genkende den i supermarkedet. Så vidt jeg ved, vil den fremover blive solgt i SuperBest og SuperBrugsen, og måske også Kvickly. Jeg kender ikke prisen endnu.

Først tager du 4-5 store buketter blomkål, som skæres i skiver. Så en stor håndfuld sugar snaps eller sukkerærter, som de også bliver kaldt, som du skærer i skiver på langs - så bliver de så fine at se på, og man kan se de små ærter inden i. Bare det at skære en grøntsag på en ny måde, kan gøre en ret mere indbydende og appetitligt, fordi man får lyst til at prøve. Skaf helst et økologisk blomkål, fordi blomkål efter sigende er noget af det, der bliver sprøjtet allermest. Jeg har hørt de bliver sprøjtet med 30 forskellige kemikalier!!! Men det kan godt være svært at skaffe, synes jeg - Irma har det af og til, og ellers er det jo altid gode gamle Aarstiderne på nettet.

Løvstikke - kender du mon det? Det er en krydderurt, man ikke ser så meget, så jeg bestiller den normalt altid dagen før hos min ellers velassorterede grønthandler. Løvstikke smager bare fantastisk - jeg er helt vild med det. Måske er det en urt ligesom koriander -enten elsker man det, og ellers hader man det. Ingen mellemveje her! Det er svært at beskrive en smag, men den er aromatisk og måske ligefrem lidt parfumeret.... selvfølgelig kan man bruge andre urter til den her blanding, men det bliver aldrig det samme labre set-up som med løvstikke ..... se at få fat på den! Om sommeren er den langt bedst, mest kraftigt, mere grøn og duftende ....

Til dressingen bruger du cirka

½ dl avocadolie fra Olivado
Saften fra ½-1 citron
1-2 spsk økologisk agavesirup (eller anden flydende honning)
Fintrevet citronskal fra hele citronen- og så SKAL den være øko, medmindre du vil lide en krank skæbne ...
Havsalt og friskkværnet peber

Tingene piskes grundigt sammen og blandes med grøntsagerne lige inden servering.

Her er et nærbillede - jeg lover, man siger uhmm hele tiden, når man spiser den ...

God fornøjelse - det tager kun 10 minutter, selv om jeg vil så gerne have I bliver her lidt længere ....og i mellemtiden går jeg i gang med at afprøve yderligere to retter med de skønne grønne dråber .... jeg pønser på noget med tomater og kartofler indtil videre ..... det hører I nærmere om:-) Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Fin reklame.

    Firmaet kunne næppe have skrevet den bedre selv.

    SvarSlet
  2. Hej Kenneth
    Jeg ved ikke helt om du synes det er godt eller dårligt:-) Men jeg er heldigvis helt uafhængig af firmaet. Har kun læst om dem på nettet og mener helt, det jeg har skrevet. Synes reelt det er et godt produkt - ærger mig dog lidt over den ikke er økologisk!
    Tak for din kommentar - fint for mig at se en ny læser bidrage med en kommentar. ¨
    Venligst
    Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...