Sidevisninger i alt

torsdag den 3. marts 2011

Langtidshævet superbrød

Jeg må advare med det samme - det her brød, kunne man godt gå hen og blive afhængig af, og det er ikke så godt, da det jo stort set er bagt på hvidt mel! Og hvidt mel i moderne ernæring er jo nærmest et stort tabu, og jeg er også selv meget bevidst om at snige så mange fuldkorn og fibre ind i min kost som muligt. Men når det skal være - så skal det være! Og husk at nyde det helt uden dårlig samvittighed. Hvis din læge eller din diætist alligevel ikke ser det, så er det sikkert bare rigtigt sundt for dig! Lækkerierne så sådan her ud


Opskriften til brødet her fandt jeg i bladet SØNDAG fra uge 8. Jeg fik lyst til at prøve det, fordi der kun er 5 gram gær i - og så får man altså bare et bedre brød. Jeg har endnu ikke eksperimenteret så meget med den type brød, men det vil jeg i gang med. Og der findes jo efterhånden et kæmpestort udvalg af meltyper - det med mel er en hel videnskab i sig selv. Brug nu en god kvalitet, når du vil bruge tid og kræfter på sagen. Det nytter ikke noget at bage med noget udpint billig mel - det er som at drikke billig vin fra pap. Invester i en af de gode økologiske meltyper, og glæd dig over at blive dygtigere og dygtigere til at bage dit eget brød. For mig er der en tilfredsstillelse i processen i sig selv. Om jeg strikker, laver glaskunst eller bager et brød - dét at skabe noget, at være med i processen fra start til slut og glæde sig over resultatet. Det giver god mening. Og det kræver faktisk også en del erfaring med brødbagning for at få et helt godt resultat - fx er det utroligt vigtigt at ælte dejen grunding - ca. 10 minutter i hånden. Det har jeg ikke vidst tidligere, så nu er det bare i gang med rugbrødsmotoren! Man kan jo tælle det med som motion!!!

Sådan så det ud, da jeg stillede det til hævning om aftenen ...

Og sådan her så det ud næste morgen....


Du skal bruge disse ting

½ dl økologisk kærnemælk
4 dl håndvarmt vand
5 gram gær - gerne økologisk
2-3 tsk havsalt
50 gram økologisk rugmel
25 gram fint durummel økologisk... jeg behøver ikke sige det mere, tror jeg ....
500 gram italiensk pizzamel type "00" + ekstra til æltning

Bland kærnemælk og vand i skålen, og opløs gæren heri. Tilsat salt og opløs det helt. Tilsæt rug- og durummel og rør igen. Tilsæt pizzamelet lidt ad gangen. Når dejen ikke kan røres længere, tages hænderne og en meldrysset bordplade til hjælp. Ælt dejen mindst 10 min i hånden (brug håndroden, så slipper dejen meget nemmere i stedet for at stikke fingrene ned i - så klister det med sikkerhed). Dejen skal blive blank, elastisk og slippe bord og fingre.
Tril dejen til en kugle, læg den i en skål, drys lidt mel over og dæk godt med plastfilm. Lad dejen hæve ved 15-17 grader (et køligt rum) i 8-10 timer eller til dobbelt størrelse.
Indstil ovnen på 250 grader. Læg bagepapir på en bageplade, drys lidt mel langs kanterne af dejen i skålen og skrab forsigtigt fri hele vejen rundt. Skub forsigtigt dejen ud af skålen - undgå at stikke i den eller trykke på den. Tænk på den som en ballon, der ikke må punkteres.
Nu kan du gøre som mig - lade dejen forblive i 1 stort brød - jeg synes ikke portionen var for stor til det. Men opskriften siger at der skal blive 2 brød - og så hælder du lidt mel på midten af dejen, og deler den forsigtigt, og former brødene en lille smule i begge ender. Mit lå fint da jeg havde skubbet det ud, og skulle stort set ikke formes. Rids nu et par skrå snit med en skarp kniv, sprøjt med en anelse vand (helst med en forstøver) og drys lidt durummel over. Sæt brødet i ovnen og skru straks ned til 225 grader. Bages i ca 30 minutter, og mens det bager giver du ovnen et par vandsprøjt 2-3 gange undervejs på ovnens sider eller bund. Lad brødet køle af på en bagerist.

Så venter det bare på koldt SMØR..


Det lyder som et større arbejde end det egentlig er - men jeg siger, det er ventetiden værd. Du får et brød med en fyldig krumme og en supersprød skorpe med stor velsmag og uden nogle ubehagelig undertoner af gær. Det her brød går til morgemad, brunch, madbrød, til ungernes eftermiddagssnack og til veninderne med te og hjemmelavet syltetøj. Jeg kommer vist til at bruge den her opskrift mange gange .......

Brødstolte hilsner
Tante Sød Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Åh, hvor ser det godt ud :-)

    Jeg har også noget dej, som har stået og hævet siden en går, men det er til surdejsbrød. De skal bruges til muslingerne i aften....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birhte - lyder spændende med surbrødsdej. Og så ser jeg meget frem til at du blogger om dine muslinger - hvordan mon du vil tilberede dem? God appetit i hvert fald
    KH Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...